یورو ۲۰۲۰؛ در روزی تاریخی، قهرمان و نایب قهرمان جهان حذف شدند تا سوئیس به اسپانیا برسد

در یکی از پرگل‌ترین روزهای تاریخ مسابقات یورو، دو بازی ۳ بر ۳ مساوی شد و به وقت‌های اضافی کشیده شد. اسپانیا که به سد محکمی چون کرواسی – نایب قهرمان جهان – برخورد کرده بود در نهایت توانست ۵ بر ۳ پیروز شد تا از غرور خود به عنوان قهرمان سابق جهان و اروپا دفاع کند.

اما فرانسه، قهرمان فعلی جهان، در حالی که توانسته بود از سوئیس ۳ بر یک پیش بیفتد، در ضربات پنالتی مغلوب این تیم شد تا همچون هلند – که روز یکشنبه حذف شده بود – بازنده بزرگ یورو ۲۰۲۰ لقب گیرد.

فرانسه که در نیمه اول با تک گل هریس سفروویچ شکست خورده به رختکن رفت، در نیمه دوم با یک پنالتی در آستانه دریافت گل دوم قرار گرفت اما هوگو لوریس توانست با مهار پنالتی روحیه را به هم تیمی‌های خود بازگرداند.

فرانسه روحیه گرفته تنها دقایقی بعد با دو گل پشت هم کریم بنزما به بازی برگشت و در ادامه هم پوگبا با ضربه فنی از پشت ۱۸ قدم، فرانسه را سه بر یک جلو انداخت.

بعد از این گل بود که سوئیس به آب و آتش زد و توانست با به ثمر رساندن دو گل که آخری را در دقیقه ۹۰ به ثمر رسید، بازی را به تساوی بکشد.

سوئیس حتی یک گل دیگر هم زد که آفساید تشخیص داده شد و کینزلی کومن هم در آخرین ثانیه وقت های تلف شده تیر دروازه سوئیس را به لرزه انداخت تا فرانسوی‌ها با افسوس به وقت اضافی قدم بگذارند.

بدین ترتیب، این دومین مسابقه روز دوشنبه – ۲۸ ژوئن – بود که با نتیجه ۳ بر ۳ به وقت اضافه کشیده شد.

دو تیم در وقت‌های اضافی گلی به ثمر نرساندند تا مسابقه به ضربات پنالتی بکشد و در حالی که هر ۵ بازیکن سوئیس توانستند ضربات خود را به ثمر برساند، این امباپه، سرشناس‌ترین بازیکن فرانسه بود که نتوانست پنالتی خود را گل کند و به این ترتیب قهرمان جهان حذف شد.

امباپه که همه به عنوان موثرترین بازیکن فرانسه به او دل بسته بودند با هدر دادن پنالتی پنجم، رویاهای قهرمان جهان را بر باد داد
امباپه که همه به عنوان موثرترین بازیکن فرانسه به او دل بسته بودند با هدر دادن پنالتی پنجم، رویاهای قهرمان جهان را بر باد داد

شکست فرانسه در ضربات پنالتی برابر سوئیس تکرار نعل به نعل کابوس تلخی بود که خروس‌ها در مرحله نیمه نهایی جام جهانی ۱۹۸۲ اسپانیا برابر آلمان‌غربی تجربه کرده بودند.

در آن مسابقه هم ابتدا فرانسه با گل پیتر لیت‌بارسکی یک بر صفر از آلمان عقب افتاد اما میشل پلاتینی و یارانش توانستند بازی را به تساوی بکشند و با شروعی توفانی در وقت اضافه نخست مسابقه با دو گل در آستانه صعود به فینال قرار گرفتند.

اما این رویا با آمدن کارل هانس رومنیگه، مهاجم مصدوم آلمان، که در دقیقه ۱۰۳ به میدان آمد فروریخت. آلمان با گل رومنیگه و پس از او فیشر در نهایت با تساوی ۳ بر ۳ مسابقه را به ضربات پنالتی کشاند تا هارولد شوماخر با مهار دو پنالتی، ضمن جبران پنالتی بد یولی اشتلیکه، مانشافت را فینالیست کند.

هر چند در مسابقه فینال، این پائولو روسی لجام گسیخته بود که بعد از حذف برزیل، به آلمان‌ها هم رحم نکرد تا خود را شش گله و آقای گل مسابقات کند و جام را هم به ایتالیا برد.

اونای سیمون، دروازه بان اسپانیا اگر چه مقصر مسلم گل به خودی تیمش از فاصله ۴۵ متری بود اما در ادامه توانست با مهارهای خوب کرواسی را بارها ناکام بگذارد

اسپانیا تا لبه پرتگاه رفت و برگشت
در نخستین مسابقه روز دوشنبه، ۲۸ ژوئن، اسپانیا در برابر کرواسی قرار گرفت؛ قهرمان سابق جهان مقابل نایب قهرمان فعلی جهان.

ماتادورها در نیمه اول با ثبت طولانی‌ترین گل به خودی تاریخ یورو، از فاصله ۴۵ متری دروازه خود را باز کردند تا این نیمه را سرافکنده به رختکن بروند.

اما تیم لوئیز انریکه نیمه دوم را توفانی آغاز کرد و توانست با سه گل کرواسی را تا اواخر نیمه دوم به زانو درآورد. اما این پایان ماجرا نبود.

کروات‌ها کمتر از ۱۰ دقیقه بعد از دریافت گل سوم، توانستند در دقیقه ۸۵ اختلاف را به حداقل برسانند و در دومین دقیقه وقت‌های تلف شده ماریو پاسالیچ با یک گل زیبا مسابقه را به تساوی کشاند.

با وجود این، اسپانیا در نیمه نخست وقت‌های اضافی توانست دو گل دیگر به ثمر برساند و با بازی مالکانه در ۱۵ دقیقه دوم وقت‌های اضافی عملا کرواسی را در رسیدن به موقعیت ناکام گذاشت.

بدین‌ترتیب در روزی که در جریان دو مسابقه تماشاگران شاهد ۱۴ گل و ۱۱ ضربه پتالتی بودند اسپانیا و سوئیس به مرحله یک چهارم نهایی صعود کردند و باید هفته آینده برابر هم قرار بگیرند.

برگفته از سایت بی بی سی فارسی، ۲۹ ژوئن ۲۰۲۱