حملات راکتی به پایگاه نیروهای آمریکایی در سوریه؛ آمریکا دست به ضدحمله زد

رسانه‌های دولتی سوریه از شلیک چند راکت به یک پایگاه نیروهای آمریکایی در میدان نفتی العمر واقع در منطقه دیرالزور خبر دادند. یک مقام نظامی ایالات متحده نیز این رخداد را تایید کرد و گفت که نیروهای آمریکایی دست به حمله متقابل به عاملان این رخداد زدند.

خبرگزاری سانای سوریه در گزارش خود جزییاتی از این حمله ارائه نداده است ولی رسانه‌های دیگر در منطقه گزارش داده‌اند که احتمالا شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران عامل حملات راکتی به نیروهای آمریکایی در میدان نفتی العمر بودند.

این میدان نفتی در شرق کرانه شرقی فرات و در ۱۰ کیلومتری شهر المیادین قرار دارد و نیروهای آمریکایی در این حوزه نفتی با کردهای سوریه همکاری دارند.

ساعتی پس از گزارش رسانه‌های منطقه، سرهنگ وین ماراتو، سخنگوی نیروهای آمریکایی در سوریه با انتشار توییتی گفت: «نیروهای ایالات متحده در سوریه هدف چندین حمله راکتی قرار گرفتند. این حملات خسارات جانی نداشته و خسارات مالی وارده نیز در حال بررسی است.»

وی سپس در توییت دیگری نوشت که نیروهای آمریکایی دست به ضدحمله زدند و مناطقی را که از آنجا حملات راکتی انجام گرفته بود، هدف قرار دادند.

رسانه‌های منطقه می‌گویند که حملات راکتی مورد اشاره واکنشی به حمله یکشنبه شب آمریکا به نیروهای شیعی متحد ایران است.

بامداد دوشنبه هفتم تیرماه جنگنده‌های آمریکا به مواضع شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در مرز این کشور و سوریه حمله کردند و پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، این حملات را اقدامی دفاعی و بازدارنده در واکنش به حملات پهپادی اخیر به اماکن و پایگاه‌های ایالات متحده و کارکنان آن در عراق عنوان کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در رم، پایتخت ایتالیا، گفت که حمله کشورش به نیروهای شیعی در عراق «الزامی» و عملکردی «شایسته» بود که «پیام بازدارندگی قوی و مهم» داشته است.

اهداف وابسته به کتائب حزب‌الله و یگان‌های سیدالشهدا، که از متحدین شناخته شده ایران در عراق هستند، هدف حملات هوایی آمریکا بودند.

گروه حشد الشعبی اعلام کرده است که در این حملات چهار نفر کشته شده‌اند ولی گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید شمار کشته‌های حمله یکشنبه شب در عراق به پنج نفر افزایش یافته است.

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، حملات آمریکا را «نقض آشکار و غیرقابل قبول» حاکمیت و امنیت ملی عراق دانست و احمد الصحاف، سخنگوی وزارت خارجه عراق، نیز در موضعی مشابه گفته است که عراق نباید محل درگیری برای «تسویه حساب» باشد و خواستار عدم تکرار چنین حملاتی باشد.

آمریکا معتقد است که ایران در پشت پرده حملات پهپادی و سایر تعرضات اخیر علیه نیروهای آمریکایی در عراق قرار دارد.

جمهوری اسلامی ایران که صراحتا خروج نیروهای آمریکا از خاک عراق را جزو اولویت منطقه می‌داند، حمله یکشنبه شب آمریکا به عراق را تقبیح کرده است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۹ ژوئن ۲۰۲۱