تهران و ۹۱ شهر دیگر در وضعیت قرمز قرار گرفت؛ ورود مسافران از ۱۲ کشور دارای ویروس جهش یافته ممنوع اعلام شد

وزارت بهداشت ایران روز جمعه ١١ تیر، اعلام کرد که شمار شهرهای قرمز کشور به ۹۲ شهر رسیده است. مسعود مردانی عضو کمیتۀ علمی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز اظهار داشت که موج پنجم این بیماری از استان‌های جنوبی به شهرهای مرکزی و شمالی کشور رسیده است. مقامات بهداشتی  در استان‌های جنوبی ایران از جمله هرمزگان و سیستان و بلوچستان، شرایط این استان‌ها را بحرانی توصیف کرده و خواستار اقدام فوری وزارت بهداشت شده اند. در همین حال، ستاد ملی مقابله با کرونا برای جلوگیری از شیوع سویه دلتا ورود مسافران از هند و ۱۱ کشور دیگر را ممنوع اعلام کرده است.تبلیغ بازرگانی

تهران و ۹۱ شهر دیگر در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفت

وزارت بهداشت ایران آخرین رنگ بندی شهرهای کشور از نظر شیوع کرونا را اعلام کرد که بر اساس آن و  با توجه به تشدید روند ابتلای به ویروس، ۹۲ شهرستان از جمله تهران در وضعیت قرمز، ۱۸۳ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۱۷۳ شهرستان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند. این رنگ‌بندی از روز شنبه ۱٢ تیر اجرایی می‌شود و مقررات شرایط قرمز در این شهرها به اجرا گذاشته خواهد شد.

به گزارش وزارت بهداشت، شیوع سویه‌های جدید ویروس و کاهش سطح مراقبت‌های بهداشتی باعث آغاز موج پنجم کرونا در ایران شده‌ است و حضور در مراکز پرازدحام، صرف غذا در رستوران‌ها و تالارهای سرپوشیده و سفر با وسایل نقلیه عمومی که به خوبی تهویه نمی‌شود از عوامل انتقال بیماری بوده است.

وزارت بهداشت همچنین گفته است که بعضی شهرستان های قرمز با انتشار ویروس هندی (دلتا) و آفریقای جنوبی (بتا) مواجه هستند. شهرهای قرمز کنونی در استان های تهران، اصفهان، ایلام، بوشهر، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خوزستان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، فارس، کردستان، کرمان،  مازندران، گیلان، مرکزی، کرمانشاه، گلستان، کهگیلویه و بویراحمد گزارش شده اند.

پیک پنجم کرونا و افزایش شدت بیماری در مبتلایان به ویروس نوع دلتا

مسعود مردانی عضو کمیتۀ علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، روز جمعه ١١ تیر، با اشاره به دلایل افزایش کرونا در استان سیستان و بلوچستان، گفت: «به دلیل کمبود امکانات و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی به دنبال گرمای هوا شاهد چنین وضعی هستیم. از سوی دیگر سوش هندی ویروس سبب بروز چنین وضعیتی شده است».

وی افزود: «متاسفانه استان‌های جنوبی کشور به ویژه هرمزگان و سیستان و بلوچستان در آغاز پیک پنجم کرونا قرار گرفتند و این روند به سمت شهرهای مرکزی‌تر کشور نزدیک می‌شود و این در حالی است که شاهد افزایش شهرهای قرمز هستیم».

وی بیان کرد: «متاسفانه دماوند، فیروزکوه و آمل نیز از قسمت بالایی کشور به رنگ قرمز کرونایی درآمدند. نشانه‌های بروز پیک پنجم کرونا در کشور مشاهده می‌شود».

مردانی درباره علائم ابتلا به دلتا کرونا یا کرونای هندی، تصریح کرد: «مبتلایان به این نوع جهش، شدت علائم بیشتری را تجربه می‌کنند و از نظر مرگ و میر هم می‌توان گفت میزان مرگ و میر بیشتری دارد.»

مقررات ورود مسافران از کشورهای مختلف اعلام شد؛ ممنوعیت سفر از ١٢ کشور به ایران

ولی تیموری معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، دربارۀ آخرین به‌روز رسانی مقررات سفر به ایران، گفت: «ورود از ۱۲ کشور ممنوع و محدودیت‌ها برای مسافران ورودی از ۲۴ کشور دیگر بیشتر شده و همچنین شرط تست پی‌سی‌آر (PCR) برای مسافران واکسینه‌شده برداشته شده است».

وی افزود: هم‌اینک مرزها برای ترددهای بین‌المللی با رعایت پروتکل‌ها باز است و ایرانی‌های خارج از کشور و اتباعی که به روادید نیاز ندارند، نیز محدودیتی برای سفر به ایران ندارند. ضمن این‌که روادید کاری، دانشجویی و درمانی (گردشگری سلامت) برای شهروندان خارجی صادر می‌شود و قرار است صدور روادید گردشگری از نیمه دوم تیرماه صادر شود.

وی بیان کرد که با توجه به گردش سویه جهش‌یافته ویروس کرونا، کشورهای خارجی از نظر به سه دسته تقسیم شده‌اند: در مورد کشورهای ویژه (کشورهای دارای سویه جهش‌یافته)، پذیرش مسافر به طور مستقیم و غیرمستقیم تا اطلاع ثانوی ممنوع و ورود دیپلمات‌ها و ماموران دولتی و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی از آنها منوط به تایید وزارت امور خاجه است. بوتسوانا، برزیل، اسواتینی، هندوستان، لسوتو، مالاوی، موزامبیک، نپال، افریقای جنوبی، اوروگوئه، زامبیا و زیمبابوه در این گروه قرار دارند.

برای کشورهای پرخطر (کشورهایی با میزان بالای بیماری) ، سفرهای مستقیم و غیرمستقیم برقرار است اما مسافران ورودی از این کشورها علاوه بر تست منفی در مبدأ (با مهلت ۹۶ ساعت) لازم است در هنگام ورود تحت بررسی آزمایشگاهی دوباره (تست پی‌سی‌آر) قرار گیرند. این کشورها عبارتند از آرژانتین، بحرین، بولیوی، کیپ‌ورد، شیلی، کلمبیا، کاستاریکا، اکوادور، مصر، کویت، لیتوانی، مالزی، مالدیو، مغولستان، نامیبیا، پاراگوئه، پرو، سیشل، سریلانکا، سودان، سوریه، تانزانیا، ترینیداد و تونس.

در مورد سایر کشورها از جمله کشورهای اروپایی در حال حاضر حاضر منع تردد وجود ندارد و تست پی‌سی‌آر منفی از کشور مبدأ با مهلت ۹۶ ساعت، برای ورود به کشور کفایت می‌کند. برای مسافرانی که دو نوبت واکسن تزریق کرده‌اند و ۱۵ روز از تزریق دوز دوم گذشته باشد، با داشتن کارت واکسیناسیون کافی است. کسانی که واکسن دریافت نکرده‌اند یا واکسیناسیون ناقص دارند باید در بدو ورود تست پی‌سی‌آر از آن‌ها گرفته شود و تا زمان جواب در منزل در قرنطینه باشند.

توضیح سفارت کوبا دربارۀ مجوز مصرف اضطراری واکسن سوبرانا

سفارت کوبا در تهران اعلام کرد: «واکسن کوبایی سوبرانا SOBERANA مجوز مصرف اضطراری در جمهوری اسلامی ایران را دریافت کرده است و سعید نمکی وزیر بهداشت ایران،  در تاریخ ۲۹ ژوئن مجوز استفاده اضطراری از این واکسن را در مطبوعات محلی اعلام کرده است». 

این مجوز به انستیتوپاستور ایران (IPI)  داده شد تا با نام پاستور این واکسن را در خاک ایران عرضه کند، این توافق در چارچوب توافقنامه همکاری که در ژانویه گذشته با انستیتو واکسن  Finlay  به امضا رسید ، صورت گرفته است.

بخش تنظیم مقررات آن کشور، مجوز استفاده اضطراری از این واکسن را بر اساس شناخت نتایج حاصل از توسعه دارویی این محصول ، مدارک اطمینان و ایمنی‌زایی نشان داده شده در آزمایشات بالینی فاز ۱ و ۲ که درکوبا صورت گرفت وهمچنین اثربخشی ۶۲ درصدی گزارش شده در دو دوز تزریق شده در فاز ۳، اعطا کرده است.

آمار رسمی کرونا در ایران

بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، تا کنون ۴ میلیون و ۴۴۷ هزار و ۲۸ نفر دوُز اول واکسن کرونا و یک میلیون و ۷۵۴ هزار و ۵۴۵ نفر نیز دُوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۶ میلیون و ۲۰۱ هزار و ۵۷۳ دوُز رسیده است.

از دیروز تا امروز ۱۱ تیرماه و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۳ هزار و ۸۳۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۱۵۶۱ نفر از آنها بستری شدند.

همچنین مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۲۳۲ هزار و ۶۹۶ نفر رسیده و در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۲۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۴ هزار و ۵۱۶ نفر رسیده است.

همچنین ۳۱۹۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۲۳ میلیون و ۸۰۶ هزار و ۴۵۲ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است

برگرفته ای از سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۳ جولای ۲۰۲۱