مرگ ماهی‌ها و گاومیش‌های زیست‌بوم بحران‌زده هورالعظیم

ویدئویی از مرگ انبوه ماهی‌ها در تالاب هورالعظیم جنجالی شد. مدیرکل حفاظت از محیط زیست خوزستان می‌گوید این ویدئو مربوط به بخش عراقی تالاب است. بحران این تالاب در هر صورت قابل انکار نیست.

بحران در تالاب هورالعظیم وخیم‌تر از هر زمانی شده است. خشکسالی و کمبود بارش و بی‌توجهی مقام‌ها به مسأله محیط زیست و ورود پساب‌های صنعتی و کشاورزی باعث شده که تالاب هورالعظیم به عنوان زیست‌بوم ماهی‌ها و گاومیش‌ها به محل مرگ آنها تبدیل شود. امرار معاش مردم محلی نیز که وابسته به آن است، به شدت تحت تأثیر قرار گرفته است.

عکس‌های علی معرف در زیر را خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) منتشر کرده است: در روزهای اخیر تصاویر زیادی از مرگ انبوه ماهیان در تالاب هورالعظیم منتشر شد. مقام‌های ایرانی می‌گویند این تصویرها متعلق به بخش عراقی تالاب است. محمد جواد اشرفی مدیر کل حفاظت از محیط زیست خوزستان جمعه ۱۱ تیر درواکنش به تصویرهای مرگ انبوه ماهی‌ها در تالاب هورالعظیم گفت که «این تصاویر به هیچ عنوان مربوط به منطقه شط علی هورالعظیم در بخش ایرانی نیست». اشاره او به ویدئوی زیر است:

به گفته مدیرکل محیط زیست خوزستان، «با توجه به بازدید و بررسی صورت گرفته توسط یگان حفاظت محیط زیست منطقه حفاظت شده تالاب هورالعظیم و پرسنل اداره حفاظت محیط زیست شهرستان هویزه طی امروز ۱۱ تیرماه، فیلم فوق مربوط به سازه ۵۵ دهانه دایک مرزی بین بخش ایرانی و بخش عراقی تالاب هورالعظیم است.»

به گزارش روابط عمومی محیط زیست خوزستان، اشرفی علت مرگ ماهی‌ها را چنین توضیح داده: «اتلاف ماهیان بخش عراقی تالاب هورالعظیم به دلیل حرکت ماهیان هورالهویزه عراق به سمت دایک مرزی به علت کاهش آورد آب، کاهش اکسیژن در بخش عراقی به علت آتش سوزی های اخیر، گرمای شدید و کمبود اکسیژن محلول آب بوده است.»

مرگ ماهی‌ها در تصویرهای مخابره‌شده از خبرگزاری‌های رسمی حکومتی ایران آشکار است. حتی اگر ویدئوی یادشده به بخش عراقی مربوط باشد، بحران تالاب هورالعظیم قابل انکار نیست.

هورالعظیم یکی از کانون‌های گرد و غبار است که در معرض شوره‌زار شدن قرار دارد. فعالان محیط زیست بارها نسبت به تخلیه پساب‌های شور، صنعتی و کشاورزی در این تالاب هشدار داده‌اند. یک سوم تالاب مرزی هورالعظیم در جنوب غربی خوزستان، در ایران و دو سوم آن در عراق است.

عکس‌های محمد آهنگر در زیر را خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران از تالاب هورالعظیم منتشر کرده است: اشرفی درباره وضعیت فعلی تالاب گفته که کم‌آبی در فصل گرم طبیعی است، حق‌آبه تالاب به درستی تأمین نمی‌شود و «بر اساس بررسی آخرین تصاویر ماهواره‌ای که در تیرماه سال جاری از تالاب هورالعظیم تهیه شده سطح آبگیری کلی تالاب هورالعظیم حدود ۷۵ درصد بوده است.»

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۳ جولای ۲۰۲۱