وزارت خارجه آمریکا: مقامات جمهوری اسلامی به حقوق انسانی همه ملت ایران احترام بگذارند

در پی انتصاب غلامحسین محسنی اژه‌ای به ریاست قوه قضاییه توسط آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به پرسش بخش فارسی صدای آمریکا در مورد این که وزارتخانه متبوعش چه واکنشی به این اقدام دارد، گفت: «ما همچنان به ترویج مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی در زمینه نقض حقوق بشر ادامه می‌دهیم و از همه مقامات در ایران می‌خواهیم که به حقوق انسانی همه ملت ایران احترام بگذارند.»

آقای خامنه‌ای روز پنج‌شنبه طی حکمی محسنی اژه‌ای را که به گفته او دارای «سابقه درخشان در امر قضا» است، جایگزین ابراهیم رئیسی کرد. ابراهیم رئیسی قرار است از نیمه مرداد امسال به عنوان رئیس جمهوری ایران آغاز به کار کند.

محسنی اژه‌ای به دلیل تداوم مشارکت در نقض مستمر حقوق بشر در ایران در فهرست تحریم‌های حقوق بشری وزارت خزانه‌داری آمریکا و اتحادیه اروپاست.

سخنگوی وزارت خارجه امریکا در پاسخ به این پرسش که با توجه به اتمام ششمین دور مذاکرات غیرمستقیم هسته‌ای بین تهران و واشنگتن در وین با هدف احیای برجام، احتمالا چه زمانی دور هفتم مذاکرات از سر گرفته می‌شود، گفت: «فعلا در پی اتمام دور ششم این گفت‌وگوها هیئت‌های مذاکره‌کننده برای مشورت در پایتخت‌های خود هستند و هنوز زمانی برای دور جدید (هفتم) اعلام نشده است.»

این مقام وزارت امور خارجه امریکا درباره مطالبات آمریکا از ایران و به تبع آن درخواست‌های ایران برای ورود به اجرای برجام، با طرح موضع دولت پرزیدنت بایدن مبنی بر این که آمریکا به دنبال تحقق پیروی متقابل از برجام در این گفت‌وگوها است، عنوان کرد: «مذاکرات یک راه طولانی بوده است. ما پیشرفت‌هایی در دستیابی به درکی از چارچوب توافق دست یافته‌ایم، اما تا زمانی که بر سر همه موضوعات به توافق نرسیم، توافقی نخواهیم داشت.»

کارشناسان زمانبندی برداشته شدن تحریم‌های آمریکا، چگونگی توافق بر سر بخش‌هایی از تحریم‌ها که باید برداشته شود، و همچنین نحوه برگشت کامل ایران به اجرای کامل مفاد برجام را از نکات اختلاف بین واشنگتن و تهران ذکر می‌کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد چگونگی انجام دور بعدی مذاکرات، گفت: «انتظار نداریم که دور بعدی مذاکرات با ایرانی‌ها به صورت مستقیم باشد.»

ششمین دور مذاکرات غیرمستقیم دو روز پس از اعلام پیروزی ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهوری آینده در ایران پایان یافت. شروع به کار رسمی دولت او نیمه مرداد ماه است.

دولت سابق آمریکا با اعلام این که برجام بر خلاف مصالح و منافع آمریکا و متحدانش است، از توافق برجام خارج شد و تحریم‌های جدیدی با عنوان «فشار حداکثری» اعمال کرد.

برگفته ای از سایت فارسی صدای امریکا، ۳ جولای ۲۰۲۱