نماینده مجلس: مردم در خوزستان در صف خرید آب می‌ایستند

قاسم ساعدی، نماینده شهر دشت‌‌ آزادگان در مجلس، گفته است در برخی شهرهای استان خوزستان مانند «هویزه و دشت آزادگان «هویزه و دشت آزادگان، در صف‌های آب‌فروشی می‌ایستند تا آب خریداری کنند».

او در گفت‌وگویی که روز دوشنبه، ۱۴ تیرماه در خبرگزاری ایسنا منتشر شده، این وضعیت را بدتر از کرونا و فاجعه خوانده و در بسیاری از روستاها نیز امکان پمپاژ آب به دلیل خشک شدن رودخانه‌ها وجود ندارد.

روز گذشته، شرکت آب و فاضلاب ایران اعلام کرد که بحران تامین آب در روستاها تشدید شده و تعداد روستاهای نیازمند به آبرسانی سیار از ۵ هزار و ۵۰۰ مورد در سال گذشته به ۸ هزار مورد در سال جاری افزایش یافته است.

آقای ساعدی از عملکرد وزارت نیرو و سازمان محیط زیست انتقاد کرده و گفته «امسال تنش آبی همه خوزستان را در بر گرفته» و وضعیت تالاب هورالعظیم به عنوان «یکی از هولناک‌ترین فجایع زیست محیطی در تاریخ» نام برده است.

اشاره این نماینده مجلس به مرگ حجم زیادی از ماهیان در این تالاب پس از عدم تامین حق‌آبه هورالعظیم است که با انتقاد و اعتراض شهروندان مواجه شد.

تالاب هورالعظیم در انتهای رود کرخه و در مرز ایران و عراق واقع شده و زیستگاه انواع ماهیان، گراز و گاومیش است.

خشکسالی این تالاب در سال‌های گذشته علاوه بر تاثیر بر زندگی جانوری و گیاهی منطقه، موجب مشکلاتی از جمله ایجاد ریزگردها شده و بر وضعیت معیشت بسیاری از روستاییان این منطقه تاثیر گذاشته است.

با اینکه مسئولان سازمان محیط زیست پیش از این دولت عراق را مقصر وضعیت پیش آمده اعلام کرده بودند، خبرگزاری مهر امروز در گزارشی نوشته است «عدم رهاسازی آب سد کرخه دلیل بحرانی شدن تالاب هورالعظیم است».

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۵ جولای ۲۰۲۱