هشدار آمریکا و سه کشور اروپایی درباره پیامدهای تصمیم ایران برای تولید اورانیوم فلزی

آمریکا و سه کشور اروپایی روز سه شنبه ۱۵ تیرماه هشدار دادند که اقدام ایران برای تولید اورانیوم فلزی با خلوص ۲۰ درصد، مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام در وین پایتخت اتریش را به مخاطره می‌اندازد.

وزیران خارجه سه کشور اروپایی حاضر در مذاکرات وین در بیانیه مشترکی «نگرانی عمیق» خود را از قصد ایران برای تولید اورانیوم فلزی با خلوص ۲۰ درصد برای سوخت راکتور تحقیقاتی ابراز کرده اند.

وزیران خارجه بریتانیا، فرانسه تاکید کرده‌اند، این اقدام ایران نقض جدی از تعهدات این کشور در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام است.

سه کشور اروپایی در این بیانیه‌ گفته‌اند: ایران با تازه‌ترین اقدامات خود نتیجه موفقیت آمیز مذاکرات وین را با وجود پیشرفتی که در شش دور مذاکرات تا کنون بدست آمده است، تهدید می‌کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در همین روز پیشتر اعلام کرد ایران به این نهاد اطلاع داده است که قصد دارد اورانیوم فلزی با خلوص ۲۰ درصد برای سوخت راکتور تحقیقاتی تولید کند.

آژانس در گزارش خود می‌گوید امروز ایران اطلاع داد که اکسید اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌شده به تاسیسات اصفهان منتقل شده تا به اورانیوم فلزی تبدیل شود.

وزیران خارجه سه کشور اروپایی می‌گویند، ایران هیچ نیاز صلح آمیزی به ساخت و تحقیقات در زمینه اورانیوم فلزی که گامی کلیدی در ساخت سلاح هسته‌ای است، ندارد.

سه کشور اروپایی در ادامه گفته‌اند، این اقدام در شرایطی انجام شده که ایران با خروج از ترتیبات نظارتی مورد توافق در برجام به طور اساسی دسترسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را محدود کرده و اجرای پروتکل الحاقی نیز را متوقف کرده است.

در ادامه بیانیه وزیران خارجه بریتانیا، فرانسه آمده است، ما قویا از ایران می‌خواهیم كه بدون تاخیر تمامی فعالیت‌های ناقض برجام متوقف كرده و به مذاكرات در وین بازگردد، با این چشم انداز که آنها را به سرعت به نتیجه برساند.

آنها گفته‌اند، ما بارها تأکید کرده‌ایم که زمان به نفع هیچ یک از طرف‌ها نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه هشدار داده است که تصمیم ایران برای تولید اورانیوم فلزی می‌تواند بازگشت این کشور به توافق برجام را پیچیده کند.

ند پرایس گفته است، این نگران کننده است که ایران ترجیح می‌دهد که عدم اجرای تعهدات برجامی منع تکثیر (تسلیحات هسته‌ای) را تشدید کند و به ویژه با آزمایش‌هایی که برای تحقیقات تولید سلاح‌های اتمی ارزش دارند.

او همچنین گفت، این یک گام تأسف بار دیگر رو به عقب از سوی ایران است، به ویژه هنگامی که ما به نوبه خود نیت و تمایل صادقانه خود را برای بازگشت به [ توافق برجام] نشان داده‌ایم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین از ایران خواسته دست از ماجراجویی برداشته و برای مذاکرات «جدی» به وین بازگردد.

ند پرایس تصریح کرد: ایران «آماده باشد تا كارهايي را كه در ماه آوریل آغاز کرده‌ایم، به پایان برساند.»

در همین حال، کاظم غریب آبادی، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، گفته است، برنامه سازمان انرژی اتمی برای تولید یک صفحه سوخت سیلیساید برای استفاده در راکتور تهران، ۹ روز قبل به اطلاع آژانس رسید و بلافاصله امور عملیاتی آن آغاز شد.

مجلس ایران در ۱۱ آذر پارسال در مصوبه‌ای که به تایید شورای نگهبان رسید، دولت را ملزم کرد که اگر تا سوم اسفند همان سال تحریم‌های مالی، بانکی و نفت حذف نشود، ایران اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند و تولید اورانیوم فلزی، غنی‌سازی ۲۰ درصدی و استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته را در دستور کار خود قرار دهد.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۷ جولای ۲۰۲۱