انصاف نیوز: خروج دو دانشمند سپند از ایران قبل از ترور فخری‌زاده

وب سایت انصاف نیوز به نقل از یکی از کارکنان سابق نهادهای امنیتی گزارش داد که دو هفته قبل از ترور محسن فخری‌زاده، «آمریکایی‌ها دو نفر از دانشمندان سپند»، موسسه‌ وابسته به وزارت دفاع ایران، را «از کشور خارج کرده بودند».

رادیو فردا به‌طور مستقل نمی‌تواند صحت این گزارش را تایید کند. از سویی انصاف‌نیوز هم ساعتی پس از انتشار گزارش آن را از صفحه خود حذف کرد و نوشت که این امر به درخواست «یک نهاد نظارتی دولت» انجام گرفته است.

محسن فخری‌زاده مهابادی، مغر متفکر برنامه هسته‌ای ایران و رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع بود که روز هفتم آذر سال گذشته در آبسرد دماوند مورد سوء‌ قصد قرار گرفت و کشته شد.

مقامات جمهوری اسلامی همان زمان ترور آقای فخری‌زاده را به اسرائیل نسبت دادند. در عین حال گزارش‌های ضد و نقیض بسیاری نیز این مدت درباره چگونگی ترور او و شناسایی یا دستگیری احتمالی موامل مرتبط با آن طی این مدت منتشر شده است. از جمله محمود علوی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی گفته است یک عضو «اخراجی» نیروهای مسلح که در تدارک ترور محسن فخری‌زاده نقشی کلیدی ایفا کرده بود پیش از اجرای عملیات از کشور «متواری» شده است.

مامور سابق امنیتی به انصاف نیوز گفته است که بعد از افشای اسناد هسته‌ای ایران، اسم محسن فخری‌زاده به عنوان چهره کلیدی برنامه هسته ای درز کرد.

انصاف نیوز نوشته که اسم این کارمند سابق وزارت اطلاعات محفوظ است. به گفته او، موضوع مهم در موضوع شورآباد این بود که «گویا تیم عملیاتی کاملاً از مکان‌های فریب مطلع بود و به سراغ محل‌های اصلی رفته بود. یکی از مسئولان وزارت دفاع که مسئول این موضوع بود، بر سر همین موضوع برکنار شد و کسی را هم نتوانستند بگیرند.»

خبر سرقت آرشیو هسته‌ای ایران را بنیامین نتانیاهو، نخست‌ وزیر اسرائیل، در اردیبهشت‌ماه سال ۹۷ اعلام کرد و گفت در جریان یک عملیات مخفی، «بیش از نیم تُن مدرک» شامل ۵۵ هزار سند روی ۱۸۳ سی‌دی، از تحقیقات هسته‌ای مخفیانه ایران در پروژه موسوم به «عماد» از یک انبار در نزدیکی تهران ربوده شدند.

مقام‌های حکومت ایران ابتدا نخست وزیر اسرائيل را «چوپان دروغگو» توصیف کردند و خبر این عملیات را «بچگانه، مسخره و ادعایی نخ‌نما» خواندند، ولی سرانجام محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز ۲۵ فروردین امسال برای نخستین‌ بار سرقت اسناد هسته‌ای توسط اسرائیل را تایید کرد و گفت که کشور دچار «آلودگی امنیتی» شده است.

کارمند سابق وزارت اطلاعات گفته است که «اگر ماجرای مازیار ابراهیمی افشا نمی‌شد شاید سر ماجرای ترور شهید فخری‌زاده هم همین کار را می‌کردند. چون هنوز هم دست نهادهای مسئول این مساله خالی‌ست.»

حدفاصل سال‌های ۸۸ تا ۹۰، چهار تن از افرادی که عموماً در رشته فیزیک به کار و تحصیل اشتغال داشتند و برخی از آنها با برنامه‌ هسته‌ای ایران در ارتباط مستقیم بودند در تهران ترور شدند.

در آن زمانی برخی به اتهام دخالت در این ترورها بازداشت شدند که مازیار ابراهیمی یکی از این افراد بود. به گفته آقای ابراهیمی او پس از بازداشت، تحت فشار و شکنجه وادار به اعتراف شده بود. مازیار ابراهیمی دو سال پس از پخش اعترافاتش از زندان آزاد شد و به آلمان رفت.

مجید جمالی فشی، ورزشکار ایرانی، اما سال ۸۹ به اتهام ترور «دانشمندان هسته‌ای» بازداشت و پس از مدتی اعدام شد.

چند سال بعد محمود صادقی، نماینده سابق مجلس پس از حضور وزیر اطلاعات در جلسه کمیسیون امنیت ملی، گفت که وزارت اطلاعات در سال ۹۱، ۵۳ نفر را بابت پرونده ترور دانشمندان هسته‌ای بازداشت کرده و پس از «احراز بی‌گناهی» آنها، ۴ میلیارد تومان بابت جبران خسارت به این افراد پرداخت شده است.

کارمند سابق وزارت اطلاعات از «چند تکه شدن» این وزارتخانه توسط «سیاسیون» گفته و توضیح داده است که «سیاسیون وزارت را چند تکه کرده‌اند به‌ویژه از زمان احمدی نژاد این موضوع تشدید شده. سر قضیه ترور دانشمندان هسته‌ای، آن شخصی را که رفت شورای عالی امنیت ملی خبر داد که این‌ها دارند افراد بی‌گناهی را به عنوان ترورکنندگان دانشمندان هسته‌ای در پاچه خلق‌الله می‌کنند تا مدت‌ها به وزارت راه‌ نمی‌دادند.»

به گفته این فرد، «آن کیس، کاملاً ملی شده بود و خانواده‌های شهدا و صد البته مردم مطالبه‌ بازداشت تروریست‌ها را داشتند. اما هیچ‌کسی را نگرفتند.»

کارمند سابق وزارت اطلاعات گفته است که باید از حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات دولت محمود احمدی نژاد پرسید که «چرا تمام سرنخ‌های این پرونده از بین رفت».

او همچنین به پرونده محیط زیستی ها اشاره کرده و گفته که «سؤال این است که دوستان رک و راست بیایند بگویند این‌ها چه کار کرده‌اند که مصداق‌ش جاسوسی بوده؟ اینکه محیط زیستی‌ها تاکنون چه فعلی انجام داده‌اند یا نداده‌اند، هرگز شفاف گفته نشده است که قاضی نتیجه بگیرد این‌ها مفسدفی‌الارض‌اند.»

او مرگ کاووس سیدامامی در زندان را «مبهم» خوانده و گفته که «دلیل غیرقابل باوری هم برای آن عنوان شد.»

بهمن ۱۳۹۶، رامین سیدامامی پسر کاووس سیدامامی در صفحه توئیتر خود خبر داد که پدرش دو هفته پس از بازداشت، در زندان درگذشته است و مقام‌های زندان نیز علت آن را «خودکشی» اعلام کرده‌اند. خانواده آقای سید امامی این ادعا را رد کردند.

کاووس سید امامی، دکترای جامعه شناسی و عضو هيئت علمی دانشکده معارف اسلامی و علوم سياسی دانشگاه امام صادق بود. او همزمان مدیرعامل مؤسسه «حیات وحش میراث پارسیان» بود.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۰ جولای ۲۰۲۱