صدای یک انفجار مهیب در تهران

در نخستین دقایق بامداد روز شنبه ۱۹ تیر انفجاری در تهران روی داده است. انفجاری که هنوز علت آن روشن نیست. تصاویری در شبکه‌ها منتشر شده است. یکی از انفجار یک “شی ناشناس” می‌گوید و دیگری مدعی است اثری از انفجار دیده نمی‌شود.

در نخستین دقیقه‌های روز شنبه ۱۹ تیر (۱۰ ژوئیه) صدای انفجار مهیبی مردم تهران را غافلگیر کرد. گفته می‌شود که انفجار در پارک ملت یا پیرامون آن روی داده است. شماری از کاربران نیز از وقوع انفجار در غرب این شهر خبر داده‌اند.

برخی از گزارش‌های منتشر شده از سوی رسانه‌های داخل ایران حکایت از آن دارند که صدای این انفجار در بخش‌های دیگر شهر تهران نیز شنیده شده است.

“تجارت‌نیوز” به نقل از حمیدرضا گودرزی، معاون امنیتی استاندار تهران گفت، محل وقوع انفجار پارک ملت بوده، «اما هیچ نشانه‌ای از آتش نیست و یک شی ناشناس منفجر شده است.»

خبر این انفجار مهیب توسط شماری از کاربران فضای مجازی منتشر شد. پس از آن خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی نیز درباره آن اطلاع‌رسانی کردند.

شبکه خبر در نخستین گزارش خود اعلام کرده بود که «حادثه مربوط به آتش‌سوزی در یک ساختمان در اطراف پارک ملت» بوده است.

این خبر از سوی مسئولان دیگر تکذیب شد و گفته شد که آتش‌سوزی در این ساختمان ربطی به صدای مهیب انفجار نداشته است.

احتمال وقوع یک عملیات تروریستی؟

گودرزی ساعت دو بامداد روز شنبه گفت: «بنده در محل حادثه حضور دارم. تنها یک انفجار آن هم داخل پارک ملت صورت گرفته است.»

او در پاسخ به این پرسش که آیا این انفجار ارتباطی با یک حمله تروریستی دارد یا خیر گفت: «در حال بررسی ابعاد و علت حادثه هستیم و پس از اطمینان اطلاع‌رسانی می‌کنیم.»

این در حالی است که تجارت‌نیوز به نقل از خبرنگاران حاضر در محل حادثه نوشته است، در آن محل «هیچ خبری از آتش‌سوزی نیست.»

پس از آن شبکه خبر اعلام کرد که “ظاهرا” یک «شیء ناشناس در محوطه پارک ملت منفجر شده است که خوشبختانه هیچ تلفات یا خسارتی به بار نیاورده است.»

از سوی دیگر، تجارت‌نیوز درباره محل وقوع این انفجار نیز نوشته است: «برخی از کاربران فضای مجازی گفته‌اند این صدای مهیب از غرب تهران شنیده شده اما شبکه خبر اعلام کرده که این صدای مهیب از شمال تهران شنیده شده است.»

هنوز به درستی روشن نیست که انفجار در غرب تهران روی داده یا در شمال این شهر. افزون بر آن روشن نیست که انفجار در یک ساختمان روی داده است یا در پارک ملت.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۱۰ جولای ۲۰۲۱