شیر گران شد

در پی اعتراضات دامداران به پایین بودن قیمت شیر، شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی قیمت خرید تضمینی هر شیر خام را ۶۴۰۰ تومان تصویب کرد.

به گزارش ایسنا، بر اساس مصوبه ۱۴ تیرماه شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی، در راستای حمایت از دامداران و پایداری تولید در خشکسالی، قیمت هر کیلوگرم شیر خام را با ۳.۲ درصد چربی و بار میکروبی زیر ۱۰۰ هزار، ۶۴۰۰ تومان تصویب کرده است و به‌ازای هر ۰.۱ درصد افزایش یا کاهش درصد چربی مبلغ ۸۰۰ ریال متناسب با افزایش یا کاهش درصد چربی به قیمت شیر خام اضافه یا کسر خواهد شد.

اخیراً، شماری از دامداران در شهرهای مختلف کشور، در اعتراض به پایین بودن قیمت شیر و گرانی نهاده‌های دامی تجمع اعتراضی برگزار کردند.

پیش‌تر، رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی گاوداران با بیان اینکه گاوداران از فروش شیر ضرر می‌کنند گفته بود قیمت تمام شده شیر خام برای دامداران ۶۹۲۵ تومان است، اما میانگین فروش شیر خام در کشور ۴۹۰۰ تومان. است. این یعنی دامداران در هر کیلو شیر خام حدود ۲۰۰۰ تومان ضرر می‌کنند.

احمد مقدسی با تأکید بر اینکه قیمت نهاده‌های دامی نسبت به سال گذشته ۳۰۰ تا ۵۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است، از رایزنی‌ها برای افزایش قیمت شیر گفته بود. به نظر می‌رسد تلاش‌ها به نتیجه رسیده و قیمت شیر نیز افزایش داشته است.

دلیل اصلی افزایش قیمت شیر، رشد بی‌سابقه قیمت نهاده‌های دامی و خوراک دام طی ماه‌های اخیر بوده است. به عبارت دیگر دولت نتوانسته نیاز بازار را مدیریت کند.

در این راستا، رئیس اتحادیه سراسری دامداران حدود یک ماه پیش اعلام کرده بود قیمت کاه با افزایش بیش از دو برابری به کیلویی چهار هزار تومان رسیده است. به‌طوری که خشکسالی و وضعیت بحرانی تأمین نهاده‌های دامی باعث شده است گاوهای ماده و حتی باردار به‌سرعت راهی کشتارگاه‌ها می‌شوند و در کشتارگاه‌ها ترافیکی سنگینی برای ذبح دام وجود دارد.

پیش از این در بهمن سال گذشته نیز، محمد وحیدی، نماینده بجنورد در مجلس شورای اسلامی از گم‌شدن نیمی از نهاده‌های دامی وارداتی به کشور خبر داد. این نماینده مجلس در گفتگو با تسنیم گفت که «پنج و نیم میلیارد دلار به دولت سهمیه داده شد تا مشکل نهادهای دامی حل شود و دامداران مشکلی نداشته باشند، اما بر اساس گزارش دیوان محاسبات کشور ۵۰ درصد نهاده‌های دامی گم شده است.»

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت به زبان فارسی، ۱۱ جولای ۲۰۲۱