الیسا خواننده سرشناس لبنانی: لبنان را از اشغال ایران درآورید

“لبنان را از اشغال ایران دربیاورید!”

این جمله الیسا یکى از مشهورترین خواننده‌هاى زن لبنان جنجال برانگیز شده و واکنشهاى بسیارى به دنبال داشته است.

او این جمله را در حساب شخصى‌اش در توییتر نوشته که بیش از ١۵ میلیون فالوئر دارد و توییت او تا کنون بیش از هزار بار بازنشر شده.

بعضى او را شجاع خوانده‌اند و از او به خاطر “گفته‌هاى صریحش علیه ایران و حزب الله لبنان” تشکر کرده‌اند.

در مقابل برخى دیگر او را متهم کرده‌اند که با عربستان و آمریکا هم صدا شده و با انتشار عکسهایى از دیدار اخیر سفراى آمریکا و فرانسه در بیروت که براى نشستى سه گانه درباره وضعیت لبنان و گره کور تشکیل دولت این کشور به عربستان سعودى سفر کرده بودند، به طعنه نوشته‌اند “درست است! اشغال ایرانى”. در این نشست سه گانه نماینده‌اى از لبنان حضور نداشت.

خانم الیسا مسیحى است و از پدرى لبنانى و مادرى سوریه‌اى به دنیا آمده و بزرگ شده دره بقاع لبنان از مناطق تحت کنترل حزب الله است.

او که تحصیل کرده علوم سیاسى است، از طرفداران “حزب نیروهاى لبنانى” یا “القوات البنانیه” از احزاب ضد حزب الله و بشار اسد رییس جمهورى سوریه به شمار مى‌رود.

خانم الیسا ماه قبل براى اولین بار در شهر جده عربستان سعودى کنسرت برگزار کرد که با استقبال بسیارى مواجه شد.

در ماه‌هاى اخیر بحث “تحت اشغال بودن لبنان از سوى ایران توسط نفوذش بر حزب الله” به طور گسترده اى در شبکه هاى تلویزیونى لبنانى ضد حزب الله مطرح است و گروهى ایران را مقصر ادامه وضعیت بغرنج اقتصادى در این کشور مى دانند.

لبنان با شدیدترین بحران اقتصادى اش از زمان جنگ داخلى در این کشور دست و پنجه نرم مى کند و لیره لبنانى در دو سال گذشته بیش از ۸۵ درصد ارزش خود را در برابر دلار از دست داده.

یکى از شرطهاى اصلى آمریکا و متحدانش براى کمک به لبنان برای خروج این وضعیت، انجام اصلاحات سیاسى و اقتصادى است که بخش مهمى از آن به محدود کردن حزب الله و گرفتن سلاح از این گروه برمى گردد. خواسته اى که به نظر میسر نیست و براى همین برخى این گروه و ایران را مانع اصلى بر سر کمکهاى بین المللى مى‌بینند.

برگفته از سایت بی بی سی فارسی، ۱۱ جولای ۲۰۲۱