قرارداد ۲ میلیارد دلاری قرارگاه خاتم‌الانبیا سپاه در آخرین روزهای دولت روحانی

در حالی که کمتر از یک ماه به پایان فعالیت دولت حسن روحانی باقی مانده است، محمدباقر نوبخت، رئيس سازمان برنامه و بودجه و معاون رئيس جمهور از امضای قراداد ۲ میلیارد دلاری طرح راه آهن رشت- آستارا با قرارگاه خاتم‌الانبیای سپاه خبر داده است.

آقای نوبخت گفته کشور آذربایجان قرار بود در این طرح مشارکت کند ولی به دلیل تحریم‌ها «از اجرای این طرح سرباز زده است» و هفته آینده این قرارداد با قرارگاه خاتم الانبیا «نهایی و امضا می‌شود».

بحث ساخت ۱۶۰ کیلومتر خط راه‌آهن رشت-آستارا از تابستان سال ۹۵ مطرح شده بود و مقام‌های دولت ایران بارها وعده داده‌اند که این پروژه را در طول ۴۸ ماه نهایی خواهند کرد.

مقام‌های دولت ایران پیش از این گفته بودند راه‌اندازی این راه‌آهن «مهم‌ترین پروژه مشترک ایران و آذربایجان است و جمهوری آذربایجان در این طرح ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری می‌کند ولی اکنون خبر داده‌اند که این کشور از سرمایه‌گذاری منصرف شده است.

قرارگاه خاتم‌الانبیای سپاه از سال ۱۳۶۸ فعالیت خود را شروع کرده است، در دهه اخیر به مهم‌ترین پیمانکار حوزه‌های عمرانی ایران تبدیل شده است و در بسیاری از پروژه‌های کلان جای شرکت‌های خصوصی را گرفته است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۶ جولای ۲۰۲۱