فیسبوک، حساب ۲۰۰ هکر وابسته به رژیم ایران را بست

فیس‌بوک، حساب ۲۰۰ هکر مرتبط با حکومت ایران که پرسنل ارتش و پیمانکاران دفاعی آمریکا را هدف قرار داده‌اند، مسدود کرد.

فیس‌بوک، دیروز پنجشنبه، گفت که این گروه از هکرهای ایرانی، با ایجاد پروفایل‌های جعلی در شبکه‌های اجتماعی و ارسال هدفمند لینک‌های مخرب به قربانیان، در تلاش برای جاسوسی از پیمانکاران دفاعی و پرسنل نظامی غربی بوده‌اند. به گفته فیس بوک، این هکرها، پیوندهای آشکاری با حکومت ایران دارند.

فیس‌بوک همچنین گفت: «هکرها برای جلب اعتماد قربانیان خود یک عملیات پیچیده را انجام دادند و اغلب به عنوان نماینده شرکت‌های هوافضا و دفاعی ظاهر شدند تا قبل از هدایت آنها به وب سایت‌های جعلی و آلوده به بدافراز، اعتماد آن‌ها را جلب کنند.

در بیانیه فیس‌بوک آمده است که هکرهای وابسته به رژیم ایران، علاوه بر افرادی که در صنایع نظامی و دفاعی ایالات متحده کار می کنند، قربانیان مشابهی را نیز در انگلستان و اتحادیه اروپا هدف قرار دادند.

مایک دولیانسکی، رئیس بخش تحقیقات جاسوسی سایبری فیس‌بوک، به سی ان ان گفت که این شرکت حدود ۲۰۰ حساب کاربری را در ارتباط با عملیات هکرهای ایرانی بسته است و به شماری از کاربران فیس‌بوک اطلاع داده است که ممکن است توسط این گروه هکری هدف قرار گرفته باشند.

فیس بوک می‌گوید که عملیات هکرهای ایرانی، فراتر از فیس بوک بوده و آن‌ها برای رسیدن به اهداف خود، از فناوری‌های ارتباطی دیگر، از جمله ایمیل نیز استفاده کرده‌اند. با این حال، دشوار بتوان تخمین زد که  کمپین جاسوسی آنها، چقدر موفق بوده است.

به گفته فیس‌بوک، تاکنون گروه هکری وابسته به حکومت ایران، بر اهداف منطقه‌ای در خاورمیانه متمرکز  بود، اما گسترش دامنه فعالیت آن‌ها به اهداف غربی، نشان دهنده تغییر در رفتار این گروه است که از سال گذشته آغاز شده است.

فیس بوک در یک پست وبلاگی گفت: «تحقیقات ما نشان داد که این گروه زمان قابل توجهی را در اینترنت صرف کرده‌اند و در بعضی موارد ماهها برای اهداف خود وقت گذاشته‌اند.»

فیس بوک افرود که هکرها پس از ورود به سیستم قربانی خود، پرونده‌های بیشتری، مانند فایل‌های اکسل  را که آلوده به نرم افزار مخرب مخفی بودند و می‌توانستند اطلاعات بیشتری جمع‌آوری کنند، به اشتراک گذاشتند. به گفته دولیانسکی، نشانه‌ها حاکی از آن است که این بدافزار به صورت سفارشی ساخته شده‌ است و هکرها به خوبی پشتیبانی می‌شوند.

فیس بوک گفت: «تحقیقات بیشتر نشان داد که این نرم افزار مخرب توسط یک شرکت نرم افزاری به نام “محک رایان افزار” در تهران که با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ارتباط است، طراحی شده است.»

برگرفته ای از سایت رادیو پیام اسرائیل، ۱۶ جولای ۲۰۲۱