مرگ بیش از ٢۰۰ نفر در یک روز؛ کمبود اکسیژن و تختهای بیمارستانی در سیستان و بلوچستان

وزارت بهداشت ایران، روز پنجشنبه ٢۴ تیر، از ابتلای بیش از ۲۳ هزار نفر و مرگ بیش از ۲۰۰ بیمار در شبانه روز گذشته خبر داد. در همین حال گزارش‌هایی نیز از کمبود کادر درمان، تخت های بیمارستانی و امکانات پزشکی در شهرهای مختلف کشور به‌ویژه سیستان و بلوچستان، هرمزگان و تهران که کانون‌های شیوع ویروس دلتا به شمار می روند، منتشر شده است. همزمان با افزایش آمار جان‌باختگان و مبتلایان در کشور، برخی کارشناسان درباره تغییر سویه ویروس «دلتا» به «دلتا پلاس» و افزایش قدرت سرایت آن هشدار داده اند.تبلیغ بازرگانی

کمبود اکسیژن و تخت های بیمارستانی در سیستان و بلوچستان و هرمزگان با افزایش موارد ابتلا و مرگ و میر

سعید سیدالحسینی رئیس سازمان نظام پزشکی زاهدان، روز پنجشنبه از کمبود دستگاه اکسیژن‌ در بیمارستان‌های این استان خبر داد و با توجه به شرایط اقتصادی مردم استان سیستان و بلوچستان از وزیر و نمایندگان مجلس خواست تا به کمک مردم استان بیایند و درمان کرونا برای آنها رایگان شود.

وی افزود: «در استان ما یک عقب افتادگی تاریخی وجود دارد که حوزۀ بهداشت و درمان هم از این قاعده مستثنی نیست، ما باید به ازای هر هزار نفر جمعیت ۱.۹ تخت بیمارستانی داشته باشیم، ولی در زاهدان که مرکز استان است، این عدد ۱.۱ الی ۱.۲ است، یعنی ما ۷ دهم الی ۸ دهم از نُرم کشوری پایین‌تر هستیم. در جنوب استان این عدد از ۹ دهم هم کم‌تر است همچنین به ازای هر تخت باید ۲ و نیم نفر پرسنل داشته باشید، اما در استان ما این عدد، یک است، در واقع از نصف هم کمتر است».

وی با اشاره به آمار فوتی‌ها گفت: «آن چیزی که اعلام می‌شود بر اساس تست pcr مثبت است، اما ممکن است برخی از افراد که بر اثر کرونا فوت می‌کنند اصلاً تست نداده باشند و بنابراین جزو آمار کرونا قرار نخواهند گرفت».

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز گفت: با افزوده شدن ۲۵ مورد جدید طی شبانه روز گذشته شمار فوتی کرونا در سیستان و بلوچستان به ۱۹۳۳ نفر رسیده و با افزوده شدن ۱۶۲۰ مورد جدید طی ۲۴ ساعت گذشته، شمار مبتلایان  به ۷۶ هزار و  ۳۸۹ نفر رسیده است.

احمد مرادی نماینده بندرعباس، قشم و ابوموسی در مجلس نیز روز پنجشنبه از تداوم شرایط بحرانی در استان هرمزگان و کافی نبودن تخت‌های بیمارستان در این استان خبر داده است.

رضا جلیلی خشنود رئیس بیمارستان شهدای تجریش، از ممانعت عوامل شهرداری از ساخت فضایی جدید برای بیماران کرونایی در این بیمارستان خبر داد و گفت: «با توجه به اینکه در موج پنجم کرونا به سر می‌بریم،  ظرفیت‌های بیمارستان کاملا پر شده است و باید پذیرای بیماران بیشتری باشیم، طبق دستور ستاد مقابله با کرونا و استانداری تهران تمام ارگان‌ها باید برای تسریع کار بیمارستان‌ها همکاری لازم را داشته باشند، از این رو ما به صورت ۲۴ ساعته در تلاش بودیم تا بیمارستان را برای پذیرش بیماران بیشتر آماده کنیم، چون همین الان هم برای پذیرش بیماران با مشکل تخت مواجه هستیم، اما عوامل شهرداری در زمانی که کارگران مشغول کارهای آماده سازی و دیوارسازی بیمارستان بودند تا ظرف چند هفته‌ آینده، فضا برای بیماران مبتلا به کرونا را در بخش‌های دیگر آماده کنند، با رفتاری بسیار بد، هم تجهیزات ساختمانی را بردند و هم عوامل سازنده را مورد ضرب و شتم قرار دادند».

وی ادامه داد: «با چنین برخوردی از سوی شهرداری، کار تکمیل بیمارستان برای سلامت مردم شهر نیمه‌تمام ماند، این در حالیست که شهرداری باید از شهر و مردم شهر حفاظت کند اما به جای حمایت از ساخت فضای جدید برای بیماران کرونا، به مقابله با این اقدام پرداخته است.

وی گفت: نیروهای شهرداری با عوامل سازنده‌ی ساخت بیمارستان درگیر شدند در حالی که دستور اکید ستاد کرونا این است که بیمارستان‌ها خیلی سریع آماده شوند، اما متاسفانه شهرداری‌ها فقط سود و منافع شخصی‌شان را در نظر می‌گیرند.»

عدم پاسخ وزارت بهداشت به همکاری هلال احمر در زمینۀ واکسیناسیون کرونا

رییس جمعیت هلال احمر تاکید کرد: «ما تنها گروهی هستیم که به زمان اداری وابسته نیستیم و امدادگران می توانند تا شب اقدامات خود را انجام دهند و ما این توانایی را داریم که در سه شیفت واکسیناسیون را انجام دهیم و در این زمینه به وزارت بهداشت کمک کنیم؛ همچنین اعلام کرده ایم که امکان راه اندازی ۵۰۰ مرکز برای واکسیناسیون از سوی هلال احمر وجود دارد اما با اینکه سه بار به وزارت بهداشت نامه زده ایم، هنوز هیچ پاسخی دریافت نکرده ایم.» 

ورود محموله ای حاوی یک میلیون و ۱۴٠ هزار دوز واکسن به کشور

محمد حسن قوسیان مقدم سخنگوی جمعیت هلال احمر، روز پنجشنبه از ورود ششمین محموله واکسن کرونا به کشور از سوی این جمعیت خبر داد و گفت: «با ورود این محموله تاکنون جمعیت هلال احمر بیش از ۷میلیون دوز واکسن وارد ایران کرده است».

وی بدون آنکه به نام واکسن مورد نظر و کشور سازندۀ آن اشاره کند، گفت: «این محموله واکسن تهیه شده توسط جمعیت هلال احمر امروز در فرودگاه امام خمینی تحویل وزارت بهداشت شد و در این مرحله یک میلیون و ۱۴۲ هزار و ۸۰۰ دوز واکسن کرونا به کشور وارد شد.»

پیش از این، در تاریخ ۱۴ فروردین ماه سال جاری مجوز واردات واکسن کرونا از سوی وزارت بهداشت به هلال احمر داده شد و اقدامات اولیه برای واردات این واکسن به کشور انجام گرفت.

هشدار دربارۀ ابتلا به سویۀ جدید «دلتا پلاس»

در حالی که مسئولان وزارت بهداشت ایران، عامل اصلی خیز جدید کرونا در کشور موسوم به موج پنجم را شیوع گسترده نوع جهش‌یافته «دلتا» عنوان می‌کنند، مجید مختاری فوق تخصص ریه اظهار داشت که این ویروس به یک نوع دیگر به نام «دلتا پلاس» تغییر یافته است. وی افزود که ۹٠ کشور در حال حاضر درگیر کرونای دلتا هستند.

وی با اشاره به قدرت سرایت بالاتر و میزان کشندگی بیشتر ویروس دلتا، ادامه داد: «مطالعات متعدد نشان داده که وقتی ویروسی وارد بدن ما می‌شود با ویروسی که از بدن ما خارج می‌شود، از نظر مولکولی متفاوت و جهش یافته است. یعنی بدن ما بهترین محیط برای جهش‌های ویروسی است. یکی از این جهش‌ ها دلتا بوده که از طرف هند به جهان داده شده است. دلتا واریانت خاصی است که با تغییرات مختصر ژنتیکی حتی به ویروس دیگری تبدیل می‌شود که با تظاهرات متفاوت‌تری خودش را نشان می‌هد.»

بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، تاکنون ۵ میلیون و ۵۰۷ هزار و ۸۴۱ نفر دُوز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۲۱۹ هزار و ۶۹۳ نفر نیز دوُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۷ میلیون و ۷۲۷ هزار و ۵۳۴ دوُز رسید.

همچنین از دیروز تا امروز ۲۴ تیرماه و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۳ هزار و ۶۵۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ٢۵۵۲ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۴۶۴ هزار و ۵۵ نفر رسیده و در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۰۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۶ هزار و ۵۹۲ نفر رسیده است.

همچنین ۴۰۶۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۲۴ میلیون و ۸۱۹ هزار و ۲۹۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. در حال حاضر ۱۶۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۶۶ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۱۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

برگرفته ای از سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۱۶ جولای ۲۰۲۱