تظاهرات در شهرهای خوزستان در اعتراض به بی‌‌آبی

تصاویر منتشره در شبکه‌های اجتماعی حاکی از تظاهرات در شهرهای مختلف استان خوزستان در اعتراض به بی‌برقی، بی‌آبی و انتقال آب به نواحی دیگر است. در برخی ویدئوها صدای تیراندازی شنیده می‌شود.

شماری از شهرهای استان خوزستان شامگاه پنج‌شنبه ۲۴ تیر (۱۵ ژوئیه) صحنه تظاهرات مردم در اعتراض به بی‌آبی و انتقال آب به مناطق دیگر و همچنین قطعی مکرر برق بود.

تصاویر منتشره در شبکه‌های اجتماعی حاکی از آن است که در سوسنگرد، اهواز، شادگان، دشت آزادگان، حمیدیه، آبادان و ماهشهر راه‌پیمایی‌های اعتراضی صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری امنیتی فارس، معترضان در شهرهای ماهشهر، کوت عبدالله و ملاثانی اقدام به بستن جاده‌ها و آتش‌زدن لاستیک خودروها کردند.

فریدون بندری، سرپرست فرمانداری بندر ماهشهر در گفت‌وگو با فارس گفت: «مسدود کردن مسیر بندر ماهشهر به بندر امام خمینی به صورت جدی وجود نداشته و فقط تعداد اندکی افراد نوجوان در پی فراخوانی در فضای مجازی به دلیل مشکلات بی‌آبی اقدام به این کار کردند.»

به گفته او، با حضور نیروهای انتظامی و آتش‌نشانی مسیر نامبرده باز و دوباره قابل استفاده شد.

فارس می‌نویسد، معترضان خوزستانی خواستار رسیدگی به مشکل بی‌آبی در این استان و تأمین حق‌آبه رودخانه‌ها و تالاب‌ها شدند.

اخبار منتشره در شبکه‌های اجتماعی حاکی از کاهش سرعت اینترنت در خوزستان، تیراندازی کور نیروهای امنیتی و اعلام حالت فوق‌العاده از سوی نیروهای نظامی است.

در ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی شعارهای “به نام دین ما را غارت کردند”، “رودخانه تشنه است ـ آبش را می‌خواهد” و “جان و خون‌مان فدای کارون” شنیده می‌شود.

وبسایت حقوق بشری هرانا می‌نویسد، در اعتراضات اهواز یک نفر به نام رضا سلامات توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

این اعتراضات در حالی صورت می‌گیرد که در هفته‌های اخیر مشکل بی‌‌آبی در اوج گرمای تابستان باعث فشار بیش از حد بر مردم، دامداران و کشاورزان شده و در برخی مناطق به اعتراض آن‌ها به سوء مدیریت منابع آبی منجر شده است.

علاوه بر بی‌آبی، قطع مکرر برق نیز مزید بر علت شده و عرصه را به‌‌ویژه بر مردم خوزستان تنگ کرده است.

در هفته‌های اخیر تجمع‌های اعتراضی مختلفی از سوی کارگران، کشاورزان و دامداران صورت گرفته است. قطعی مکرر برق، بی‌آبی، مشکلات ناشی از خیز پنجم کرونا و معضلات اقتصادی عامل این اعتراضات بوده است.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۱۶ جولای ۲۰۲۱