سومین شب اعتراضات در خوزستان؛ شمار کشته‌شدگان به سه نفر رسید

ساعاتی پس از انتشار خبر کشته شدن مصطفی نعیماوی در شهر شادگان با تیراندازی مأموران حکومتی، خبر کشته‌شدن دو جوان دیگر خوزستانی نیز منتشر شد.

مردم در چند شهر استان خوزستان از روز پنجشنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۰ در اعتراض به بی‌آبی، قطع آب و عدم دسترسی شهروندان به آب آشامیدنی سالم، سدسازی‌های بی‌رویه و خشکاندن رودخانه‌ها و تالاب‌ها دست به تظاهرات گسترده‌ای زده‌اند.

از راست: علی مزرعه، قاسم خضیری، مصطفی نعیماوی
شهرهای اهواز، هویزه، آبادان، خرمشهر، سوسنگرد، کوت عبدالله، شادگان و اندیمشک از جمله شهرهایی هستند که در آنها شهروندان تظاهرات اعتراضی برپا کردند.

فعالان حقوق بشر بامداد شنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۰ اعلام کردند مصطفی نعیماوی ۳۰ ساله و از اهالی منطقه عباس‌آباد شهرستان شادگان با شلیک مستقیم مأمورین کشته شده است. خبرگزاری هرانا گزارش داد که مصطفی نعیماوی بر اثر اصابت «دو گلوله به ناحیه سینه» کشته شده است.

ساعاتی بعد در شبکه‌های اجتماعی خبر کشته‌شدن دو جوان معترض دیگر به ضرب گلوله مأموران حکومتی منتشر شد. قاسم خضیری و علی مزرعه دو جوان دیگری هستند که گفته می‌شود در تظاهرات خوزستان جان باخته‌اند.

صفحه توییتر ۱۵۰۰ تصویر به نقل از منابع محلی نوشته است: «قاسم خضیری که در جریان اعتراضات شب گذشته در کوت عبدالله اهواز به دست نیروهای امنیتی مجروح شده بود، جان باخت.» او «تنها ۱۷ سال داشته است.»

همچنین برخی روزنامه‌نگاران بر اساس اخبار غیررسمی از کشته شدن جوان دیگری با نام علی مزرعه به ضرب گلوله نیروهای امنیتی در منطقه کوی زویه اهواز خبر داده‌اند.

مقامات حکومتی هنوز تعداد شهروندان جانباخته، زخمی و بازداشتی اعتراضات روزهای اخیر در استان خوزستان را اعلام نکرده‌اند. در مقابل نه تنها به تکذیب خبرها و ویدئوهای مربوط به تظاهرات مردمی در خوزستان مشعولند بلکه دروغ هم گفته و جان باختن شهروندان را به گردن خود مردم می‌اندازند!

امید صبری‌پور سرپرست فرمانداری شادگان کشته شدن یک نفر در این شهر را تأیید کرد اما آن را به «افراد اغتشاشگر» نسبت داد!

این در حالیست که یکی از ویدئوهای منتشر شده نشاندهنده شلیک مستقیم و از فاصله نزدیک توسط مأموران حکومتی به پای یکی از معترضان است.

سرپرست فرمانداری شادگان گفته که «در جریان این تجمع، افراد فرصت‌طلب و اغتشاشگر به سمت ماموران نیروهای امنیتی و تجمع‌کنندگان تیراندازی کردند که تیر به یک رهگذر که جوانی ۳۰ ساله بود اصابت و منجر به مرگ آن [او] شد.»

خبرگزاری حکومتی «ایسنا» نیز نوشته که «مسببان این حادثه توسط نیروهای انتظامی و امنیتی شناسایی و برخی دستگیر شدند.»

خبرگزاری «فارس» وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اما پیش از ظهر شنبه گزارش داد که هنوز عوامل این قتل شناسایی نشده‌اند.

عبدالله ایزدپناه نماینده ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه «عدم امنیت خوزستان یعنی نبود امنیت در کل کشور» گفته که «امنیت خوزستان به دلیل خطاهای انسانی و تصمیمات نابجا به مخاطره افتاده است.»

همچنین در حالی که ویدئوهای منتشر شده در پنجشنبه‌شب ۲۴ تیر ۱۴۰۰ نشان می‌داد مردم مسیر اهواز ماهشهر را با آتش زدن لاستیک اتومبیل مسدود کرده‌اند، فریدون بندری سرپرست فرمانداری بندر ماهشهر آن را تکذیب کرده و گفته بود که فقط چند نوجوان در مسیر حضور داشتند و «از شروع این اقدام دقایق اندکی سپری شده بود که با حضور نیروهای انتظامی و آتش‌نشانی مشکل رفع [شده] و اکنون مسیر مذکور کاملا امن و قابل استفاده است.»

همچنین با وجود ده‌ها ویدئو و عکس از تظاهرات مردم خوزستان در دست‌کم ده شهرستان این استان، قاسم سلیمانی دشتکی استاندار خوزستان بامداد جمعه ۲۵ تیرماه با تکذیب خبر تظاهرات در شهرهای مختلف استان خوزستان گفت که «معاون اول رئیس‌ جمهور قرار است هیئتی را به این استان بفرستد» تا بعد از بررسی شاید به کشاورزان «خسارت» بدهند!

استاندار خوزستان افزوده بود: «ما خواستار پرداخت خسارات بحق ناشی از تنش آبی به مردم هستیم و در نشست آتی با این هیات به صورت منطقی مشکلات را مطرح خواهیم کرد و انتظار داریم با یک روند درست این خسارات از سوی دولت پرداخت شود.»

با وجود همه تکذیب‌ها تظاهرات در استان خوزستان در نخستین ساعات غروب شنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۰ ادامه داشته یافته است. بر اساس ویدئوهای منتشر شده مردم مسیر جاده اهواز سوسنگرد را با روشن کردن آتش و آتش زدن لاستیک اتومبیل مسدود کردند.

مردم منطقه عبدالخان همچنین جاده دو سوی جاده اهواز اندیمشک را با آتش زدن لاستیک اتومبیل مسدود کردند. یکی از شهروندان می‌گوید: «مردم مطالبه آب، زندگی و حقوق دارند.»

امروز شاهزاده رضا پهلوی در توییتر با اشاره به اینکه «خوزستان با خاک حاصلخیز و رودهای پرآبش برای هزاران سال قلب تپنده تمدن و فرهنگ ایرانی بوده» نوشت: «امروز در نتیجه بی کفایتی رژیم، خوزستان چون دیگر استان های ایران آب ندارد.»

او در ادامه نوشته است: «دست در دست هم دوباره خوزستان را خواهیم ساخت، همانگونه که همه ایران را دوباره خواهیم ساخت.»

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۱۸ جولای ۲۰۲۱