رعایت پروتکل‌ها به ۴۸ درصد رسیده

غلبه گونه دلتا، کندی واکسیناسیون، افزایش شهرهای قرمز. کرونا همچنان در ایران می‌تازد

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در ایران گفته ویروس کرونا «دلتا» همه استان‌های ایران را فراگرفته است. او از کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ۴۸ درصد ابراز نگرانی کرده است.

روابط عمومی وزارت بهداشت ایران اعلام کرده ۱۷۵ بیمار کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست داده‌اند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۶ هزار و ۹۶۶ نفر رسیده است.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران اما در جلسه این هفته ستاد مقابله با کرونا گفته در مردادماه از واکسن داخلی استفاده خواهد شد: وعده‌ای که پیش‌تر برای خردادماه داده شده بود.

روحانی وعده داده در هفته جاری شش تا هفت میلیون دوز واکسن کرونا وارد کشور شود.

علیرضا رییسی، سحنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اما گفته رعایت پروتکل‌های بهداشتی در میان مردم بسیار کم شده و به ۴۸ درصد رسیده است.

علیرضا رییسی اعلام کرده که ۱۶۹ شهر قرمز، ۱۶۶ شهر نارنجی و ۱۱۳ شهر در وضعیت زرد هستند اما کرونا عادی‌انگاری شده که عامل اصلی در فراگیری کووید ۱۹ است. او از مردم خواسته از سفرهای غیر ضروری، تجمعات و اماکن شلوغ پرهیز کنند.

به گفته رئیسی، اکثر استان‌ها یک یا دو شهر قرمز دارند و کرونا در جنوب کشور از جمله بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان رو به افزایش و در سایر شهرها در حال گسترش است.

واکسیناسیون در ایران بسیار کند است. حمید عمادی، رئیس بخش عفونی بیمارستان امام خمینی تهران از روند واکسیناسیون در ایران انتقاد کرده و آن را «قطره چکانی و آرام» توصیف کرده است.

تاکنون پنج میلیون و ۸۹۱ هزار و ۳۸۵ نفر دز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۲۵۲ هزار و ۲۱ نفر دز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به هشت میلیون و ۱۴۳ هزار و ۴۰۶ دز رسیده است.

عمادی با بیان اینکه «شرایط بیمارستان‌های تهران خیلی خوب نیست»، گفته تقریبا تمام بیمارستان‌های شهر تهران اشباع شده‌اند و احتمال اینکه وضعیت طی یکی دو هفته آینده بدتر شود هم وجود دارد.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۱۸ جولای ۲۰۲۱