هشدار درباره کمبود شیرخشک در ایران؛ شیرخشک به ترکیه و عراق قاچاق می‌شود

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک و غذای کودک ضمن هشدار درباره جدی شدن بحران کمبود شیرخشک در کشور، از قاچاق این کالا به کشورهای عراق و ترکیه خبر داده است.

به گزارش ایلنا، هانی تحویل‌زاده، روز یک‌شنبه، ۲۷ تیر هم‌چنین با اشاره به وارداتی بودن ۸۵ درصد از مواد اولیه شیرخشک گفت که فقط به اندازه دو ماه دیگر مواد اولیه در کشور وجود دارد.

او از عدم تخصیص ارز به واردات این مواد خبر داد و گفت که تاکنون تنها ۵۰ درصد نیاز ارزی واردات مواد اولیه شیرخشک نوزاد تامین شده است.

به گفته این فعال حوزه غذای کودک، علاوه بر قوانین گمرکی که منجر به رسوب مواد اولیه شیرخشک نوازد در گمرک می‌شود، قیمت دستوری پایین این کالا، موجب تبدیل شدن آن به کالای مقرون به صرفه برای قاچاق به افغانستان و عراق شده است.

رحیم بنامولایی، رئیس سابق انجمن تولیدکنندگان شیرخشک و غذای کودک هم پیشتر خرداد امسال گفته بود که «سختگیری‌های بانک‌مرکزی» و «گمرک» موجب رشد صادرات غیرقانونی شیر خشک شده و ۴۰ تا ۵۰ درصد از صادرات به کشورهای همسایه، به صورت قاچاق و غیررسمی انجام می‌شود.

در ماه‌های گذشته هم‌چنین برخی فعالان حوزه دارو از کمبود بسیاری از داروها در کشور به دلیل «کاهش تخصیص ارز دولتی» هشدار و از قاچاق دارو به کشورهای همسایه انتقاد کرده بودند.

علی فاطمی، نایب‌ رئیس انجمن داروسازان ایران ۲۱ خرداد امسال با اشاره به پدیده «قاچاق معکوس» دارو در کشور گفته بود که دولت یارانه سنگین پرداخت و دارو را وارد می‌کند، اما به دلیل قیمت پایین همان دارو مجددا از کشور خارج و به چند برابر قیمت فروخته می‌شود.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۸ جولای ۲۰۲۱