شرایط فوق‌بحرانی کرونا در استان هرمزگان

معاون استاندار هرمزگان از وضعیت فوق بحرانی همه‌گیری کرونا در این استان خبر داد و گفت که تخت‌ بیمارستان‌ها از بیماران مبتلا به کرونا پر شده است. هم‌اکنون تردد بین‌ شهرهای استان هرمزگان، ورود پلاک‌های غیربومی به این استان و رفت‌وآمد شبانه به دلیل وضعیت بحرانی همه‌گیری کرونا ممنوع است و مشاغل غیرضروری تعطیل شده‌اند.

علی رئوفی، معاون سیاسی استاندار هرمزگان، از آمار بالای مبتلایان و افراد بستری‌ در این استان خبر داد؛ به گونه‌ای که بیمارستان‌ها اشباع شده‌اند و اغلب مناطق هرمزگان در وضعیت قرمز به سر می‌برند.

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از رئوفی، بر اساس بخشنامه ستاد ملی مبارزه با کرونا طرح هوشمند محدودیت‌های ترافیکی در استان هرمزگان در حال اجرا است. علی رئوفی گفت: «طبق ابلاغیه ستاد ملی کرونا از روز چهارشنبه (۳۰ تیر) تا اطلاع ثانوی، تردد پلاک‌های غیربومی و تردد میان شهرها و روستاهای هرمزگان ممنوع است و متخلفان قطعا بر اساس مقررات اعلامی جریمه خواهند شد.»

در ادامه اجرای محدودیت‌ها در استان هرمزگان، رفت و آمد شبانه از ساعت ۲۲ تا سه بامداد نیز ممنوع است و جریمه دارد. همچنین کسب‌وکارهای غیرضروری که در گروه دو تا چهار قرار دارند، تا اطلاع بعدی تعطیل خواهند بود. علی رئوفی وضعیت بحرانی و قرمز استان هرمزگان را دلیل این تصمیم‌ها دانسته است.

او همچنین گفت که با توجه به وضعیت بحرانی استان هرمزگان درخواست تعطیلی یک هفته‌ای کامل استان به ستاد ملی مبارزه با کرونا ارسال شده است که در صورت تصویب، اطلاع‌رسانی می‌شود.

استان هرمزگان یکی از استان‌هایی است که نخستین موارد ابتلا به سویه دلتای ویروس کرونا آنجا مشاهده شد و از همان روزهای نخست، متخصصان بارها بر ضرورت اقدام‌های پیشگیرانه در این استان و کنترل مرزهای جنوبی کشور تاکید کردند اما اقدام دیرهنگام و بی‌توجهی به هشدارها، وضعیت این استان را امروز به نقطه بحران رسانده است.

شرایط موجود باعث شد ستاد ملی مقابله با کرونا واکسیناسیون افراد بالای ۱۸ سال در جزایر استان هرمزگان به جز دو جزیره قشم و کیش را تصویب کند اما معاون استاندار هرمزگان اجرای این طرح و واکسیناسیون افراد بالای ۵۰ سال در دیگر مناطق استان را به «تامین واکسن» مشروط می‌داند.

رئوفی از مردم استان خواست تا با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و شرکت نکردن در مراسم‌ مذهبی، ملی و محلی زمینه کاهش آمار مبتلایان را فراهم کنند تا به گفته او، «استان از شرایط فوق بحرانی کرونایی خارج شود».

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت به زبان فارسی، ۲۱ جولای ۲۰۲۱