اعتراضات خوزستان به خون کشیده شد؛ دست کم سه کشته و ده‌ها زخمی در شب ششم

اعتراضات مردم خوزستان در ششمین شب دست‌کم سه کشته داشته و اینترنت و خطوط تلفن همراه شهرهای شادگان و اهواز نیز قطع شده است. شاهدان عینی از سرکوب شدید معترضان توسط نیروهای امنیتی خبر می‌دهند و می‌گویند شدت درگیری از روزهای گذشته بسیار شدیدتر است.

به گفته گروه واتساپی مردم ایذه،در تظاهرات روز سه شنبه دست‌کم سه نفر کشته شده‌اند. نام این افراد محمد عبداللهی نوجوان ۱۶ ساله و هادی بهمنی و فرشید کاظمی عنوان شده است. 

 به گفته‌ رسانه‌های محلی خوزستان در ماهشهر یک مامور یگان ویژه نیز در این اعتراضات کشته و دو مامور دیگر زخمی شده‌اند. 

یکی از  نظامیان یگان ویژه که با جراحات شدید به بیمارستان منتقل شده «سید خیرالله درخشانیه» اهل بهبهان است. 

یک منبع آگاه از خوزستان به «ایران‌وایر» گفت: «اینترنت همه شهرهای خوزستان از ساعت ۷ و نیم بعدازظهر روز سه شنبه ۲۹ تیر قطع شده و تنها برای لحظات کوتاهی وصل می‌شود.» 

او همچنین گفت که «در شادگان و اهواز به عنوان محل اصلی درگیری‌ها و تظاهرات، اینترنت و تلفن همراه قطع شده است. در بهبهان و سایر شهرها نیز شبکه تلفن‌های ایران‌سل و همراه اول با اختلال شدید مواجه‌اند. نکته نگران کننده این است که وقتی اینترنت را قطع می‌کنند یعنی سرکوب‌ها گسترده است.» 

به گفته این فرد محلی، شدت درگیری‌ها در روز سه‌شنبه ۲۹ تیر تا ده برابر بیشتر از روزهای دیگر است و در کوی علوی اهواز درگیری‌های خونین رخ داده است. 

به دلیل گرمای هوای خوزستان که این روزها به بیش از ۵۵ درجه می‌رسد همه تظاهرات‌ها شب انجام می‌شود. ضمن اینکه امکان شناسایی تظاهرکنندگان در شب سخت‌تر است.  

به گفته این منبع مطلع مردم در اکثر شهرهای خوزستان به خیابان‌ها ریخته‌اند و در اهواز، سوسنگرد، دارخوین، کوت عبدالله، جراحی،ماهشهر، عبدالخان، شادگان، سرپل مارون، حصیرآباد، شلنگ‌آباد، اندیمشک تظاهرات گسترده‌ای در جریان است. مردم رامشیر نیز امروز به تظاهرکنندگان پیوسته‌اند. همچنین جاده پل مارون به بهبهان که محور مواصلاتی بهبهان به اهواز به‌شما می‌رود به علت سوزاندن لاستیک توسط مردم محلی مسدود شده است. 

بر اساس گفته مردم محلی، درگیری‌‌ها در ماهشهر شدت گرفته است.

منبع مطلع ایران وایر می‌گوید: «از آنجا که دولت قصد داشته سد مارون دو را در کهکیلویه احداث کند و این مساله بر شرق خوزستان تاثیر می‌گذارد، عاملی بر گسترش اعتراضات مردم نواحی شرقی خوزستان شده است و آنها هم به خیابان‌ها ریخته اند. 

به گفته او تمام درگیری های ۵ شب اخیر در خصوص غرب خوزستان بوده است اما همین اتفاقات در شرق خوزستان نیز در حال رخ دادن است. در حال حاضر رامشیر از تبعات سد مارون دو شلوغ شده است و ربطی به خشک شدن هورالعظیم ندارد.» 

در جریان اعتراضات شهرهای مختلف استان خوزستان به بی‌آبی و طرح‌های انتقال آب خوزستان که از پنج‌شنبه گذشته آغاز شده است منابع مستقل دست‌کم کشته شدن دو معترض به نام‌های مصطفی نعیماوی و قاسم خضیری در نخستین روزهای اعتراضات را با شلیک نیروهای امنیتی را تایید کرده‌اند.

تظاهرات و راهپیمایی‌های خوزستان در اعتراض به بی‌آبی در حالی وارد هفتمین روز خود شده است که در روزهای گذشته، استاندار خوزستان گزارش‌ها و فیلم‌ها از اعتراضات این استان را جعلی خوانده بود.  

 به گفته یک منبع محلی به «ایران‌وایر»، نیروهای گسترده‌ای از یگان ویژه استان فارس و نیروهای نظامی بسیاری از طریق فرودگاه قاسم سلیمانی از شهرهای دیگر توسط حکومت طی دو روز گذشته در شهر اهواز مستقر شده‌اند. 

تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد مردم با فریاد هیهات من‌الذله، مائ مائ عطشان الشط (آب، آب، شط تشنه‌است) در خیابان‌ها خوزستان شعار می‌دهند.

اعترضات خوزستان واکنش برخی هنرمندان و ورزشکاران را در پی داشته است.

بیش از یک صد و سی مستندساز در بیانیه‌ای، ضمن حمایت از اعتراض مردم شهرهای خوزستان به بی‌آبی، سرکوب اعتراضات مردم به بی‌آبی را به شدت محکوم کرده و گفته‌اند در کنار «تشنگان خوزستان» می‌مانند.

در این بیانیه که با عنوان «و دوباره بر سر آب، آتش به پا شد»، آمده است: «ما کارگردانان سینمای مستند، بر پایه سنت کاری‌مان همیشه بازتاب دهنده رنج و خواست مردمانمان بوده‌ایم و امروز نیز در کنار تشنگان خوزستان می‌مانیم و سرکوب مردمی که زندگی را جستجو می‌کنند تا آب به آبادی برسد به شدت محکوم می‌کنیم.» 

حسین علیزاده، موسیقیدان سرشناس، سحرگاه سه‌شنبه ۳۰ تیر در پیامی اینستاگرامی ضمن حمایت از اعتراضات مردم خوزستان نوشت: «آب، یا خون؟/ مردم خون‌گرم خوزستان/ آب می‌خواهند، نه خون!/ مردم جان بر کف وطن/ آب می‌خواهند نه خون!/ بشنو!/ صدای قلب ایران/ می‌تپد، در جان ایران.

برگرفته ای از سایت ایران وایر، ۲۱ جولای ۲۰۲۱