بلومبرگ: ناوگان ۱۰ نفتکش حامل سوخت از ایران راهی ونزوئلا است

حکومت ایران بزرگترین ناوگان نفتکش‌ها حامل سوخت را در بحبوحه کمبود شدید بنزین در ونزوئلا راهی این کشور کرده است.

به گزارش بلومبرگ، ۱۰ نفتکش حامل سوخت از ایران به ونزوئلا ارسال شده است. این خبرگزاری آمریکایی می‌نویسد، این نفتکش‌ها برای جلوگیری از شناسایی شدن، دستگاه‌های ردیابی خود را خاموش می‌کنند یا نام کشتی‌ها را تغییر می‌دهند.

وزارت نفت حکومت اسلامی به این گزارش واکنش نشان نداده است.

پیش از این نیز گزارش‌هایی در مورد اعزام نیروهای سپاه قدس و ارسال سلاح به ونزوئلا در حمایت از دولت نیکلاس مادورو منتشر شده بود. گزارش‌هایی که مقامات تهران آن را تایید نکرده است.

کمبود سوخت در ونزوئلا پس از سال‌ها سوء مدیریت و فساد ایجاد شده است. آن هم در کشوری که یکی از بزرگترین ذخایر نفتی جهان را در اختیار دارد، زمانی صادرکننده نفت به آمریکا بود و کمترین قیمت سوخت در جهان را داشت.

به دنبال وقوع اعتراض‌های مردمی در ونزوئلا و سرکوب آن از سوی دولت مادورو، آمریکا و ۶۰ کشور دیگر او را به عنوان رئیس‌جمهور ونزوئلا به رسمیت نمی‌شناسند. با این حال جمهوری اسلامی ایران، کوبا، روسیه، چین و برخی دیگر از کشورها همچنان از مادورو حمایت می‌کنند.

از همین رو تامین منابع سوخت برای کشوری که زمان انتظار در صف پمپ بنزین‌ها در آن به یک شبانه روز می‌رسد، برای کاهش نارضایتی‌ها از مادورو و کمک به حفظ او در قدرت اهمیت زیادی دارد.

ایران در سال اخیر بارها محموله‌های سوخت، مواد غذایی، دارو و تجهیزات مقابله با کرونا به ونزوئلا ارسال کرده است. همچنین گفته می‌شود پروازهای مکرر هواپیمایی ماهان به ونزوئلا، پرسنل نیروی قدس سپاه پاسداران و تجهیزات و سلاح به این کشور حمله کرده است. اتهامی که تهران آن را تایید نکرده است.

اما هواپیمایی ماهان که در فهرست تحریم‌ها قرار دارد، در گذشته نیز به انتقال پول و سلاح به سوریه در حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی به نفع حفظ دولت بشار اسد متهم شده بود. تهران این اتهام‌ها را تایید نکرده است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت به زبان فارسی، ۲۳ جولای ۲۰۲۱