رسانە‌های سوریە می‌گویند سپاە پاسداران در رقه یک زندان مخفی تاسیس کرده است

بە گزارش رسانە‌های سوریە، سپاە پاسداران ایران یک زندان مخفی را در رقە تاسیس کردە است کە در آن دستگیرشدگان بە اتهام ارتباط با دولت‌های خارجی اعدام می‌شوند.

سوران خاطری، خبرنگار صدای آمریکا از اربیل، گزارش می‌دهد که این زندان مخفی در میدان نفتی «زاملا» در حومە دمشق تاسیس شدە است. بە گزارش وب‌سایت تلویزیون متعلق بە گروەهای اپوزیسیون سوریە، این زندان در جنوب رقە قرار دارد و محل نگهداری زندانی‌های نظامی و غیرنظامی است.

بر اساس این گزارش احکام اعدام کسانی کە بدون هیچ مدرکی بە جاسوسی برای دولت‌های بیگانە و عضویت در گروە تروریستی داعش متهم می‌شوند، در این زندان اجرا می‌شود. همچنین در برخی موارد آزادی بازداشت‌شدگان بە مشروط به همکاری آنان با سپاە پاسداران است.

این گزارش با استناد به گفتە‌های شاهدان عینی و بازداشت‌شدگان، می‌افزاید که بیشتر بازجوها در این زندان شهروند عراق، و بە احتمال زیاد اعضای شبەنظامیان کارگزار ایران هستند. به گفتە شاهدان عینی، این زندان شامل دو بخش و چهار اتاق بازجویی است کە نیمی از ساختمان در زیرزمین قرار دارد و حتی برخی نیروهای مستقر در این محل از آن اطلاعی ندارند.

طبق این گزارش سپاە پاسداران قصد دارد این زندان را بە یک پایگاە نظامی تبدیل کند.

بسیاری از کارشناسان منطقە بر این باورند کە حمایت‌های ایران و روسیە از بشار اسد، اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم سوریە را بە سوی یک جنگ داخلی در این کشور سوق داد؛ جنگی که حدود نیم میلیون کشتە بر جای گذاشت و میلیون‌ها تن دیگر را نیز آوارە کرد.

برگفته ای از سایت فارسی صدای امریکا، ۲۴ جولای ۲۰۲۱