نقشه‌های مخفی رژیم ایران برای حملات سایبری به غرب افشا شد

شبکه اسکای نیوز، دیروز دوشنبه ۲۶ ژوئیه، پنج سند محرمانه را که ادعا می‌شود حاوی نقشه‌های رژیم ایران برای هک کردن زیرساخت‌های کشورهای غربی، از جمله کشورهای اروپایی می‌باشد، افشا کرد.

اگرچه در گذشته نیز گزارشاتی از اینگونه حملات سایبری توسط رژیم ایران و دیگر دولت‌ها وجود داشته است، اما این‌که اسناد محرمانه برنامه ریزی داخلی واحد سایبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به دست یک رسانه غربی بیافتد، غیر معمول است.

بر طبق این گزارش، برخی از حملات احتمالی که گروه سایبری سپاه برنامه ریزی کرده است، حمله به سیستم «آب بالاست» کشتی‌های باری است. این می تواند خسارت جبران ناپذیری به کشتی وارد سازد و حتی منجر به غرق شدن آن شود.

سیستم «آب بالاست»، با پمپاژ آب در مخازن مخصوص موجود در کشتی، به تعادل کشتی کمک می‌کند و دستکاری در این سیستم می تواند به این فرآیند مهم آسیب برساند.

در این گزارش آمده است که به نظر می‌رسد طرح دیگر رژیم ایران، هک کردن مخزن‌ سنج اتوماتیک پمپ بنزین‌های خاص باشد که می تواند جریان گاز را متوقف کند، یا در بدترین حالت حتی باعث انفجار شود.

علاوه بر این، در ۵۷ صفحه مدارک به دست آمده، تلاش برای هک کردن وسایل ارتباطی دریایی شرح داده شده است.

اسکای نیوز در این باره با وزیر دفاع انگلیس بن والاس مصاحبه کرد. او در مورد انواع تهدیدهای جدی موجود در این اسناد، یک شرح کلی داد و وجود این تهدیدها را انکار نکرد.

یک منبع ناشناس دیگر در گزارش اسکای نیوز گفت که این اسناد، تنها مراحل اولیه برنامه‌ریزی برای حملات سایبری را شرح می‌دهند، اما مشخص نمی‌کنند که این برنامه‌ها تا کجا پیش رفته‌ است.

در گزارش اسکای نیوز اشاره نمی‌شود که چه کسی این اسناد محرمانه را فاش ساخته است، اما به نظر می‌رسد که درز این اسناد، برای شرمسار کردن رژیم ایران نزد کشورهای اروپایی بوده است تا به طور بالقوه، بر نظر اروپایی‌ها در مورد طیف وسیعی از مسائل مربوط به جمهوری اسلامی تاثیر بگذارد.

در حال حاضر، در مورد بازگشت ایران و ایالات متحده به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، برجام، اختلاف نظر وجود دارد و تضعیف اعتماد اتحادیه اروپا به رژیم تهران، می‌تواند بیش از پیش، مذاکرات اتمی وین را با خطر بی‌ثباتی مواجه سازد.

اتحادیه اروپا، پس از کشف عملیات تروریستی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خاک اروپا، از نظر دیپلماتیک به رژیم ایران روی سرد نشان داده است، اما در عین حال، با استفاده از زوری که ایالات متحده و اسرائیل گاهی اوقات به کار می برند و یا دستکم این زور، به آن‌ها نسبت داده می‌شود، دست به تلافی علیه جمهوری اسلامی، نزده است.

برگرفته ای از سایت رادیو پیام اسرائیل، ۲۷ جولای ۲۰۲۱