تعطیلات ۶ روزه تهران بحران کرونا در شمال را تشدید کرد؛ بیماران کف زمین خوابیده‌اند

تعطیلات شش روزه تهران و موج سفرها، موجب شدت دوباره بحران کرونا در استان‌های شمالی شده و به گفته غلامعلی کوهساری، نماینده گلستان در مجلس، در برخی از بیمارستان‌های این استان به دلیل تکمیل ظرفیت، بیماران کف زمین خوابیده‌اند.

در همین رابطه، انوش دهنادی مقدم، معاون علوم پزشکی گیلان، از پر شدن بیمارستان‌های این استان از بیماران کرونایی خبر داده و آمار بالای مسافرت را تهدید جدی برای این استان عنوان کرده است.

عباس موسوی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، هم در اظهاراتی مشابه از عادی‌انگاری‌ها و کاهش شدید رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی انتقاد کرده و گفته است که تعطیلی تهران و البرز مشکلاتی دوچندان برای مدیریت کرونا در این استان ایجاد کرده است.

عاطفه عابدینی، دبیر کمیته علمی ستاد کرونا نیز تایید کرده است که تعطیلی ۶ روزه تهران و البرز نه‌تنها نتوانست برای مقابله با بیماری اثرگذار باشد، بلکه باعث پخش شدن بیماران تهران در شهرهای شمالی شد.

به گفته خانم عابدینی افزایش سفرها با مقصد شمال در حالی صورت گرفته که برخی مسافران، جریمه یک میلیونی برای ورود خودروهای غیربومی را به صورت دنگی پرداخت می‌کنند.

بر اساس گزارش‌ رسانه‌های داخل ایران، در روزهای گذشته بسیاری از اصناف بدون توجه به محدودیت‌ها و لزوم تعطیلی در تهران، باز و فعال بوده‌اند و با وجود ممنوعیت ورود خودروهای غیربومی به سایر شهرها، بسیاری از شهروندان بدون توجه به این ممنوعیت‌ها و حتی با اجاره خودروهای بومی اقدام به سفر به‌ویژه به استان‌های شمالی کشور کرده‌ بودند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت ایران در روز دوشنبه، ۹ مرداد آمار کرونا در کشور با جهش ناگهانی همراه بوده و طی یک شبانه‌روز گذشته ۳۲۲ نفر جان خود را به دلیل کرونا از دست داده‌‌اند و مجموع قربانیان کرونا در ایران به بیش از ۸۹ هزار نفر رسید.

این آمارها در حالی اعلام می‌شود که سازمان نظام پزشکی ایران، تعداد واقعی قربانیان کرونا در ایران را ۳ تا ۴ برابر آمار رسمی برآورد کرده است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۷ جولای ۲۰۲۱