رئیس پیشین سازمان اطلاعات و امنیت آلمان: بازگشت به توافق هسته‌ای اشتباه است

آگوست هانینگ، رییس پیشین «بی‌ان‌دی»، سازمان اطلاعات و امنیت آلمان، در گفتگو با نشریه جروزالم‌ پست گفت که با بازگشت قدرت‌های جهانی به توافق هسته‎‌ای ۲۰۱۵ با ایران، مخالف است.

او گفت که به مقاصد حکومت ایران در حوزه هسته‌ای، بسیار مشکوک است.

هانینگ، با تأیید مشارکت خود در گروه اتحاد علیه ایران هسته ای (UANI) گفت: “ایران مسلح به سلاح هسته‌ای، تهدیدی برای کل منطقه است.”

هانینگ افزود که “اگر حکومت ایران سلاح هسته ای بدست آورد، منجر به یک مسابقه تسلیحاتی برای کل خاورمیانه خواهد شد” که به گفته وی خبر بسیار بدی برای منطقه خواهد بود.

هانینگ تصریح کرد که او “طرفدار برجام نیست”. او افزود: «رژیم کنونی ایران واقعاً مایل به انجام اقدامات لازم برای محدودسازی توانایی‌های هسته‌ای خود نمی‌باشد.»

این مفام پیشین اطلاعاتی آلمان ادامه داد: «از سویی دیگر، نقش ایران در منطقه چندان مثبت نیست. این مساله را با برنامه موشکی آن‌ها می‌توان مشاهده کرد. اگر آن‌ها چنین برنامه موشکی جاه طلبانه‌ای را دنبال می‌کنند و به موفقیت‌هایی نیز دست یافته‌اند، کاملا آشکار است که این موشک‌ها را نه برای دفاع از خود، بلکه برای اهداف [تهاجمی] نظامی می‌خواهند. ”

هانینگ گفت: «این موشک‌های دوربرد، از نظر نظامی فقط برای استفاده از کلاهک‌های غیرمتعارف [اتمی]  معنا پیدا می کنند». همین امر، رئیس پیشین سازمان اطلاعات و امنیت آلمان رانسبت به اهداف رژیم ایران در برنامه هسته‌ای‌، بسیار مشکوک کرده است.

وی گفت: «تا هنگامی که ایرانیان این برنامه موشکی بسیار بلند پروازانه را اجرا می کنند، و با توجه به این‌که یک پیشینه بسیار مشکوک در تلاش برای دستیابی به تجهیزات هسته‌ای و کلاهک‌های غیرمتعارف نیز در کارنامه خود دارند، من در مورد مذاکرات فعلی با ایران بسیار بدبین خواهم بود.»

به نوشته جروزالم پست، دیدگاه هانینگ نه تنها به دلیل جایگاه بالای سابقش در دستگاه اطلاعاتی آلمان، بلکه به دلیل اینکه او یکی از معدود مقامات ارشد اروپایی است که حاضر است بدون هیچ گونه ملاحظه‌ای با برجام مخالفت کرده و ایران را غیرقابل اعتماد و به دنبال سلاح هسته‌ای بداند، حانز اهمیت است.

هانینگ در این گفتگو، همچنین در پیوند با همکاری دراز مدت خود با موساد، از جلسات فراوان با حسن نصرالله، سرکرده حزب‌الله  لبنان در تلاش برای کسب اطلاعاتی جهت بازگرداندن بقایای رون آراد، خلبان ناپدید شده اسرائیلی گفت.

او گفت: «من از سوی اسرائیل، مسئول مذاکرات مختلف با حزب‌الله در پرونده رون آراد بودم. این یک مذاکره چندین ساله و بسیار دشوار با حزب‌الله، ایران، و دستگاه اطلاعاتی اسرائیل در طرف دیگر بود. »

هانینگ در توصیف بسیاری از دیدارهای شخصی خود با حسن نصرالله در بیروت گفت که همیشه “از اطلاعات زیادی که او در مورد اسرائیل داشته”، تعجب می‌کرده است. به گفته این مقام آلمانی، او اسرائیل را از نزدیک دنبال می‌کرد.

هانینگ در بخش دیگری از گفتگوی خود با جروزالم پست، در مورد این‌که اسرائیل در سالهای اخیر به آلمان و سایر کشورهای اروپایی برای دفاع از خود در برابر داعش کمک کرده است، گفت: «من می توانم این موضوع را تأیید کنم. اسرائیل واقعاً بینش خوبی در منطقه دارد. داعش هنوز در مناطقی از سوریه و عراق فعال است، اما خوشبختانه این گروه دچار مشکلات شدید نظامی شده که همین امر دامنه فعالیت آن‌ها را محدود ساخته است، اما کمک اسرائیل برای آلمان و اروپا بسیار مفید بود.»

برگرفته ای از سایت رادیو پیام اسرائیل، ۲۸ جولای ۲۰۲۱