آمریکا سرکوب معترضان ایرانی را محکوم کرد و خواستار دسترسی آزادانه آنان به اینترنت شد

وزارت خارجهٔ ایالات متحده سرکوب خشونت‌بار تظاهرکنندگان در ایران را محکوم کرد.

واشنگتن درحالی سکوت خود را در برابر سرکوب معترضان ایرانی می‌شکند که نزدیک به دو هفته از آغاز موج تازهٔ اعتراض‌های مردمی در این کشور می‌گذرد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجهٔ آمریکا روز چهارشنبه ۲۸ ژوئیه (۶ مرداد) گفت: «ایرانی‌ها حق دارند صدای ناامیدی خود را به‌گوش‌ها برسانند و خواستار پاسخگویی دولت‌شان باشند، اما ما گزارش‌های آزارنده‌ای دیده‌ایم که در آنها مأموران امنیتی به مردم شلیک می‌کنند و سبب مرگ بسیاری می‌شوند.»

وی تصریح کرد:‌ «ما توسل به خشونت علیه شرکت‌کنندگان در تظاهرات مسالمت‌آمیز را محکوم می‌کنیم.»

سخنگوی وزارت خارجهٔ آمریکا همچنین افزود که کشورش «به تأکید از دولت ایران می‌خواهد که به شهروندان خود اجازه دهد از حق آزادی بیان و دسترسی آزادانه به اطلاعات، از جمله به‌وسیلهٔ اینترنت، بهرمند باشد.»

مجلس ایران روز گذشته طرح موسوم به صیانت از حقوق کاربران اینترنت را به‌تصویب رساند، طرحی که مسیر قانونی را برای محدود کردن هرچه بیشتر شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها در ایران هموار می‌کند.

در گزارش هفتهٔ گذشتهٔ دیده‌بان حقوق بشر آمده بود که در اثر برخورد خشونت‌بار نیروهای دولتی ایران با معترضان در خوزستان سه تن جان باخته‌اند. مقامات ایرانی گزارش‌های اخیر را تکذیب کرده‌اند.

موج تازهٔ اعتراض‌های مردمی در ایران با اعتراض به کمبود آب در استان خوزستان آغاز شد و سپس با تظاهرات مسالمت‌آمیز در برخی از دیگر شهرهای ایران در حمایت از خوزستان ادامه یافت و به‌شکل اعتراض‌های ضدحکومتی در آمد.

برخی گزارش‌ها شمار جان‌باختگان اعتراضات تابستان ۱۴۰۰ ایران را تا ۱۲ نفر ذکر کرده‌اند و همچنین گفته می‌شود شمار زیادی در شهرهای مختلف ایران در همین راستا بازداشت شده‌اند.

شامگاه چهارشنبه ۶ مرداد نیز جو امنیتی در برخی شهرهای ایران برقرار بود. در ویدیوهایی که در شبکه های اجتماعی منتشر شده، تصاویری از تجمع معترضان و شعار دادن آنها در شهرستان رباط کریم در استان تهران دیده می‌شود. گفته می‌شود که چند تن از این تظاهرکنندگان بازداشت شده‌اند.

همچنین در شبکه‌های اجتماعی ویدئوهایی از اعتراض شهروندان در شهرستان بستان استان خوزستان در شامگاه چهارشنبه منتشر شده است.

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۲۹ جولای ۲۰۲۱