توفانِ گرد و غبار در شمال استان سیستان و بلوچستان ۲۶۱ نفر را روانه بیمارستان کرد

علیرضا شهرکی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان چهارشنبه ۶ مرداد اعلام کرد که ۲۶۱ نفر از مردم منطقه سیستان در شمال این استان به دلیل مشکلات تنفسی ناشی از توفان گرد و غبار از پنجم مرداد تاکنون روانه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شدند.

این افراد به دلیل عوارض تنفسی، چشمی و قلبی ناشی از توفان به بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و پایگاه‌های اورژانس مراجعه کردند.۵۶ نفر در بیمارستان‌های شمال سیستان و بلوچستان بستری و ۲۰۵ نفر به صورت سرپایی درمان شدند. شهرکی گفت: «با توجه به خشک بودن تالاب هامون و در نتیجه بروز پدیده توفان و گرد و خاک همواره مردم منطقه سیستان به دلیل مشکلات مختلف که عمده‌ترین آن‌ها تنفسی و چشمی است به مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند.»

محسن حیدری، مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان نیز در این‌باره گفت: «برای نخستین بار از ابتدای سال جاری توفان مانع تابش خورشید در شهر زابل شده به طوری‌که حتی یک دقیقه ساعت آفتابی نیز در این منطقه ثبت نشده است.» وزش بادهای شدید ۱۲۰ روزه در زابل از شامگاه دوشنبه به توفان گرد و خاک تبدیل شد و روز سه‌شنبه نیز ادامه یافت تا جایی که توده عظیم گرد و غبار به نیکشهر در جنوب استان نیز رسید و شرایط کیفی هوا را به شدت کاهش داد.

به‌گفته حیدری در حال حاضر باد شدید و گرد و غبار گسترده مهم‌ترین پدیده‌های جوی حاکم در سیستان و بلوچستان هستند که از هیرمند و زهک در شمال استان تا نیکشهر در جنوب استان کشیده شده است.» چند سال است که وزش توفان‌های ۱۲۰ روزه در منطقه سیستان به بیش از ۲۰۰ روز در سال رسیده است. توفان برای مردم منطقه موضوع تازه‌ای نیست اما خشک شدن تالاب هامون و رودخانه هیرمند پس از دو دهه خشکسالی؛ کانون‌های گرد و غباری ایجاد کرده که وضعیت‌شان سال به سال وخیم‌تر می‌شود.

منشاء بادهای ۱۲۰روزه بادهایی است که از شمال از طرف افغانستان و پاکستان به سیستان و بلوچستان می‌وزند.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۲۹ جولای ۲۰۲۱