معاون وزیر بهداشت: واکسیناسیون علیه کرونا دیر شروع شد، شاید به ۸۰۰ فوتی در روز برسیم

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت،با اذعان به اینکه واکسیناسیون در ایران دیر شروع شد، گفته است ۹۰ درصد شهرستان‌های کشور از نظر شیوع کرونا در وضعیت قرمز به سر می‌برند و در صورت عدم رعایت دستورالعمل‌ها، ممکن است آمار مرگ کرونا به ۸۰۰ نفر در روز برسد.

او که شامگاه یک‌شنبه، ده مرداد، در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت از رشد ۳۸ درصدی فوت بیماران مبتلا به کرونا خبر داده و گفته است در حال حاضر هر ۴ دقیقه یک ایرانی فوت می‌کند و در ده روز آینده نیز روند افزایشی خواهیم داشت.

بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت حدود ۹۱ هزار نفر بر اثر کرونا قربانی شده‌اند ولی پیش از این سازمان نظام پزشکی ایران آمار واقعی مرگ و میر ناشی از کرونا در ایران را تا ۴ برابر آمار وزارت بهداشت برآورد کرده است.

آقای حریرچی گفته است در حال حاضر فقط ۳۹ درصد شیوه‌نامه‌های وزارت بهداشت رعایت می‌شود.

سعید نمکی، وزیر بهداشت دولت حسن روحانی، نیز روز گذشته در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی ایران خواستار «مداخله جدی» او و شورای عالی امنیت ملی به‌دلیل وضعیت وخیم ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور شد.

در نامه سعید نمکی آمده است که شاید تعطیلی دو هفته‌ای و به‌کارگیری «نیروهای نظامی و انتظامی» به‌منظور برخورد «محکم» با ناقضان پروتکل‌های بهداشتی به کنترل کرونا کمک کند.

آقای حریرچی همچنین گزارش‌های مربوط به کمبود برخی امکانات اولیه مانند سرم را تایید کرده و وعده داده است که این مشکل به زودی حل می‌شود.

در روزهای گذشته، با تشدید بحران کرونا در ایران، گزارش‌های زیادی درباره کمبود امکانات اولیه درمانی مانند سرم و همچنین کمبود تخت بیمارستانی منتشر شده است.

در همین رابطه علی روح‌بخش، مدیر امور دارو و مواد تحت کنترل دانشگاه علوم پزشکی مشهد روز شنبه ضمن «بحرانی» خواندن وضعیت دارو، از نبود سرم در بیمارستان‌های این شهر خبر داده و درباره نبود داروی «فاوی‌پیراویر» هشدار داده بود.

به گفته آقای روح‌بخش هم‌چنین علاوه بر داروهای کرونا، ذخیره داروی «بتافرون» مربوط به بیماران ام.اس و چند قلم از داروهای شیمی‌درمانی نیز محدود شده است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲ اگوست ۲۰۲۱