دولت آرژانتین معرفی احمد وحیدی به عنوان وزیر در کابینه «قاضی مرگ» را محکوم کرد

دولت آرژانتین معرفی سردار احمد وحیدی از متهمان بمب‌گذاری ۱۹۹۴ مرکز یهودیان آرژانتین (آمیا) در بوئنوس‌آیرس به‌ عنوان وزیر پیشنهادی کشور در کابینه ابراهیم رئیسی معروف به «قاضی مرگ» را به‌شدت محکوم کرد.

به گزارش «یورو نیوز» در بیانیه وزارت خارجه آرژانتین که چهارشنبه ۱۱ اوت (۲۰ امرداد) منتشر شد آمده انتصاب احمد وحیدی به سمت وزارت در جمهوری اسلامی ایران «بی‌حرمتی به نظام قضایی آرژانتین و قربانیان حمله تروریستی بی‌رحمانه به انجمن آرژانتین و اسرائیل (آمیا) است.»

آرژانتین احمد وحیدی را از عوامل انفجار تروریستی در مرکز فرهنگی یهودیان آرژانتین می‌داند که در سال ۱۹۹۴ اتفاق افتاد و ۸۵ کشته و ۳۰۰ زخمی برجای گذاشت.

دولت آرژانتین از جمهوری اسلامی خواسته برای محاکمه عاملان این بمب‌گذاری همکاری کامل انجام دهد و آنها را در یک دادگاه که صلاحیت دارد محاکمه کند. آرژانتین از سال‌ها پیش از طریق اینترپل خواستار دستگیری و استرداد وحیدی شده است.

دستگاه قضایی آرژانتین محسن رضایی، علی اکبر ولایتی، اکبر هاشمی رفسنجانی، احمد وحیدی، علی فلاحیان، هادی سلیمانی‌پور و عماد مغنیه را متهم به همکاری در انفجار آمیا کرده است.

روز چهارشنبه رسانه‌های داخلی در ایران گزارش دادند فهرست «غیررسمی» وزیران پیشنهادی کابینه رئیسی به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است.

وحیدی از سال ۱۳۶۳ تا ۱۳۶۷ معاونت اطلاعات ستاد مشترک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و پس از آن تا سال ۱۳۷۶ فرمانده «نیروی قدس» سپاه بود. قاسم سلیمانی در سال ۱۳۷۶ پس از آنکه طالبان در افغانستان قدرت گرفت جایگزین وحیدی شد. وحیدی در دولت اول محمود احمدی‌نژاد وزیر دفاع شد. در همان دوران نیز انتصاب او به عنوان وزیر زیر سؤال بود.

آمریکا از سال ۱۳۸۹ وحیدی را به دلیل ارتباط با فعالیت‌های مربوط به گسترش تسلیحات کشتار جمعی در ایران در فهرست تحریم‌ها قرار داده و اتحادیه اروپا نیز وحیدی را تحریم کرده است.

وحیدی نیز مانند دیگر مقامات جمهوری اسلامی و همچنین افراد پیشنهادی «قاضی مرگ» که برای وزارت در کابینه‌ی جدید معرفی شده‌اند، فرد کارآمدی نیست بلکه بر اساس مکتبی و امنیتی بودن گزینش شده است. وی در سال ۱۳۹۷ پیش‌بینی کرده بود «تحریم‌ها بیشتر از یکسال و نیم طول نمی‌کشد!»

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۱۳ اگوست ۲۰۲۱