۹۸درصد مستاجران ایرانی نمی‌توانند اجاره بها پرداخت کنند

نائب رئیس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک، ۹۸ درصد از مستاجران را مربوط به دهک های پایین و متوسط جامعه و از کارمندان، کارگران و حقوق بگیران دانست که ظرفیت افزایش اجاره بها را ندارند.

افزایش نجومی قیمت مسکن در ایران از سال گذشته آغاز شد و همچنان ادامه دارد. همزمان با این تغییر، کمال الدین شهریاری، نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس، اعلام کرد که قیمت مسکن تازه به تعادل رسیده و پیش گویی کرده بود که روند گرانی در ماه های آتی هم ادامه خواهد داشت که به نظر می آید این امر محقق شده است.

حسام عقبایی، اتحادیه صنف مشاوران املاک نیز درباره افزایش قیمت اجاره بها، یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۸ (۲۶ می ۲۰۱۹) به خبرگزاری ایرنا گفت: «این میزان افزایش نرخ اجاره بها کاذب است. یکی از عوامل تعیین کننده قیمت اجاره بها در تمام جهان قیمت مسکن است؛ تورم و عدم توازن بین عرضه و تقاضا و همینطور رشد جمعیت عوامل دیگری است که در کنار رشد قیمت مسکن روی افزایش قیمت اجاره بها موثر است».

وی، از افزایش مقدار اجاره بها در سالهای اخیر و ادامه این روند خبر داد.

عقبایی، قیمت مسکن را همراه با رشد صعودی دانست که باعث شد از دو سال پیش تا هم اکنون، بخش عمده ای از مستاجران از نقاط شمالی شهرهای بزرگ به نقاط میانی و از نقاط میانی به نقاط جنوب شهر مهاجرت کنند و حتی مستاجران جنوب شهر هم مجبور به مهاجرت به حاشیه شهرهای بزرگ شدند.

نائب رئیس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک ادامه داد: رشد اجاره بها در سال ۹۷ بیشتر از دو ماهه سال ۹۸ بود و دلیل آن این بود که قیمت مسکن در سال ۹۷ بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافت و این توقع به صوررت منطقی برای مالکان به وجود آمد که اجاره بها افزایش یابد.

نقل از العربیه