طالبان شهرهای بیشتری از افغانستان را تصرف کردند؛ احتمال حمله به کابل در چند روز آینده

با عقب‌نشینی و از بین رفتن مقاومت ارتش افغانستان، دو شهر راهبردی هرات و قندهار در شبانه روز گذشته به تصرف شورشیان طالبان درآمد و انتظار می‌رود پایتخت افغانستان نیز به زودی با هجوم شبه نظامیان اسلام‌گرا روبه‌رو شود.

یک مقام دفاعی آمریکا دو روز پیش با استناد به گزارش نهادهای اطلاعاتی ایالات متحده پیش‌بینی کرده بود طالبان طی یک ماه یا حداکثر سه ماه آینده، بتوانند کابل را تصرف کنند.

در یک هفته گذشته مراکز ۱۵ ولایت افغانستان به دست طالبان سقوط کرده است و پیشروی آنها سریع‌تر از آن‌چه تصور می‌شد، ادامه دارد. طالبان هم‌اکنون حدود دو سوم افغانستان را در کنترل خود دارد.

غلام حبیب هاشمی، عضو شورای ولایتی هرات، در گفت‌وگوی تلفنی با رویترز ضمن اشاره به تسلط طالبان بر سومین شهر بزرگ افغانستان با حدود ۶۰۰ هزار نفر جمعیت، هرات فعلی را به «شهر ارواح» و «خط مقدم جبهه» تشبیه کرده است. به‌گفته او، ساکنان هرات یا در منازل خود پنهان شده‌اند یا از شهر گریخته‌اند.

با نزدیک‌تر شدن نیروهای طالبان به کابل، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روز پنج‌شنبه اعلام کرد برای کمک به تخلیه و بازگرداندن کارمندان سفارت این کشور در کابل، سه هزار نیروی نظامی را به‌طور موقت به افغانستان اعزام می‌کند؛ تصمیمی غیرمنتظره که از بی‌اعتمادی ایالات متحده به توانایی ارتش افغانستان برای ایستادگی در برابر پیشروی طالبان حکایت دارد.

تا پیش از این، واشینگتن امیدوار بود که نیروهای امنیتی افغانستان بتوانند در برابر نزدیک شدن شورشیان به پایتخت مقاومت بیشتری به خرج دهند.

وزارت خارجه آمریکا در عین حال اعلام کرده است که سفارت این کشور در کابل به‌رغم کاهش تعداد پرسنل، همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

سازمان ملل متحد نیز روز پنجشنبه اعلام کرد که از کشیده شدن جنگ در افغانستان به مناطق شهری نگران است و هشدار داد اگر عملیات نظامی نیروهای طالبان به کابل برسند، پیامدهای فاجعه باری برای غیرنظامیان خواهد داشت.

سازمان ملل می‌گوید در شش ماه نخست سال جاری میلادی پنج هزار و ۱۸۳ غیرنظامی در افغانستان کشته و زخمی شده‌اند.

طالبان روز چهارشنبه در بیانیه‌ای کشتن غیرنظامیان را تکذیب کرد و به سازمان ملل متحد پیشنهاد داد که با تیم تحقیق در این زمینه همکاری کنند.

طالبان از ماه آوریل، پس از آن که آمریکا و دیگر کشورهای عضو ائتلاف بین المللی اعلام کردند نیروهای خود را افغانستان خارج می‌کنند، عملیات خود را برای سرنگونی دولت مورد حمایت آمریکا در افغانستان تشدید کرده است.

عمران خان، نخست‌ وزیر پاکستان، روز پنج‌شنبه گفته بود که شرط گروه طالبان برای ادامه دادن گفت‌وگوهای صلح این است که اشرف غنی از قدرت کنار برود.

در ساعات گذشته همچنین گزارش‌هایی درباره درخواست مقام‌های ارشد دولت آمریکا از اشرف غنی برای استعفا منتشر شده بود، اما یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به صدای آمریکا گفته است که ایالات متحده از رئیس جمهوری افغانستان تقاضای استعفا نکرده و «شایعاتی که منتشر شده به‌کلی نادرست است».

آقای غنی طی مراسمی در کاخ ریاست جمهوری افغانستان تاکید کرد که «تعیین جانشین» او باید به‌دست مردم افغانستان انجام شود و «کس دیگری» نمی‌تواند برای افغانستان «زعیم ملی» تعیین کند.

رسانه‌های افغانستان روز پنج‌شنبه گزارش دادند که مذاکره‌کنند‌گان دولت اشرف غنی به طالبان پیشنهاد داده‌اند در ازای دریافت سهم ۵۰ درصدی از قدرت، به حملات خود پایان دهند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۴ اگوست ۲۰۲۱