مولوی عبدالحمید: طالبان از نصرت خدا و حمایت مردمی برخوردار است

امام جمعه زاهدان می‌گوید طالبان جزو واقعیت‌های افغانستان هستند و “مبارزه جهادی” آنها باعث خروج “اشغالگران غربی” شد. او تصرف سریع بخش‌های گسترده افغانستان توسط طالبان را نشانگر “نصرت خدا و حمایت‌های مردمی” عنوان کرد.

امام جمعه اهل سنت زاهدان نادیده گرفتن واقعیت‌ها را یکی از بزرگترین مشکلات جهان معاصر خواند و گفت طالبان نیز مانند دیگران جزو واقعیت‌های افغانستان هستند.

به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دفتر مولوی عبدالحمید او در خطبه نماز جمعه ۲۲ مرداد گفت: «قربانی و مبارزه جهادی این جنبش سبب شد اشغالگران غربی که از راه‌های دور به این کشور آمده بودند، افغانستان را ترک کنند»

عبدالحمید با تاکید بر این که طالبان کنونی مانند سابق نیستند و “از خودشان ظرفیت نشان داده‌اند” افزود آنها به گفته خودشان عفو عمومی اعلام کرده و گفته‌اند “با کسانی که با آنها جنگیده‌اند هم کار ندارند و دنبال قتل و کشتار و بی‌رحمی نیستند”.

بر خلاف این ادعا گزارش‌های زیادی درباره خشونت اسلامگرایان افراطی طالبان در مناطق اشغالی، به خصوص تعدی و تجاوز به زنان و دختران خردسال منتشر شده که دبیر کل سازمان ملل نیز به آن واکنش نشان داده است.

آنتونیو گوترش روز جمعه در جمع خبرنگاران گفت گزارش‌های دریافتی از افغانستان، به خصوص آنها که به محروم کردن زنان و دختران از حقوقی که برای آن به شدت مبارزه کرده‌اند مربوط می‌شوند بسیار دلخراش و وحشتناک است.

دبیرکل سازمان ملل حمله نیروهای طالبان به غیرنظامیان را مترادف جنایت جنگی عنوان کرد. شبه‌نظامیان طالبان که گفته می‌شود طی هشت روز مرکز نیمی از ولایت‌های افغانستان را تصرف کرده‌اند خشونت علیه غیرنظامیان و تجاوز به زنان را تکذیب می‌کنند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در بخش از خطبه‌های نماز جمعه گفت: «پیشروی‌های گسترده و سریع طالبان که بخش‌های زیادی از افغانستان را به تصرف خودشان درآورده‌اند بیانگر این است که این حرکت ریشه مردمی دارد و از نصرت خدا و حمایت‌های مردمی برخوردار است.»

عبدالحمید به نقل از طالبان می‌گوید مبارزه آنها علیه فساد و برای اجرای عدالت است. او خاطر نشان کرد: «اگر در طالبان بعضی تندروی‌ها و ناپختگی‌هایی هم وجود داشته باشد قابل اصلاح است.»

بنابر گزارش‌ها نیروهای طالبان تا ۵۰ کیلومتری پایتخت پیشروی کرده‌اند و انتظار می‌رود به زودی حمله برای تصرف کابل را آغاز کنند.

به گزارش شبکه خبری “طلوع‌نیوز”، امرالله صالح، معاون اول رئیس جمهوری افغانستان صبح جمعه پس از یک نشست امنیتی اعلام کرد: «دولت در برابر تهاجم لشکر جهل و وحشت می‌ایستد و از مقاومت ملی در برابر این هجوم با تمام امکانات و منابع حمایت می‌نماید.»

دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی، ینس استولتنبرگ هشدار داده که اگر نیروهای طالبان افغانستان را به زور تصرف کنند جامعه بین‌المللی آنها را به رسمیت نخواهد شناخت.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۱۴ اگوست ۲۰۲۱