سرپرست وزارت داخله افغانستان: به کابل حمله نمی‌شود، قدرت مسالمت آمیز منتقل می‌شود

نیروهای طالبان در شبانه روز گذشته تعداد دیگری از شهرهای مهم افغانستان از جمله مزارشریف و جلال‌آباد را تصرف کردند و حلقه دور کابل، پایتخت این کشور تنگ‌تر شده است. سه مقام افغانستان که نام آن‌ها عنوان نشده است به آسوشیتدپرس گفته‌اند که طالبان وارد حومه کابل شده‌اند.

از سوی دیگر عبدالستار میرزکوال، سرپرست وزارت داخله افغانستان در یک ویدئو اعلام کرد که «به شهر کابل حمله نمی‌شود و انتقال قدرت به شکل مسالمت آمیز صورت می‌گیرد.»

نیروهای طالبان از حدود ۱۰ روز پیش حملات خود را به مراکز ولایت‌های افغانستان شدت بخشیدند و ابتدا با تصرف زرنج مرکز ولایت نیمروز نخستین مرکز ولایت را تصرف کردند و به سرعت اکثر شهرهای مهم را در اختیار گرفتند.

پنتاگون شب گذشته اعلام کرد که گروه جدیدی از سربازان ایالات متحده به منظور تامین امنیت تخلیه هزاران آمریکایی و افغان وارد کابل شده‌اند. وزارت دفاع آمریکا تاکید کرد که این سربازان به عملیات تخلیه پرسنل دیپلماتیک آمریکا و افغان‌هایی که برای ایالات متحده کار کرده‌اند کمک خواهند کرد.

یک مقام آمریکایی به آسوشیتدپرس گفت که دیپلمات‌های این کشور در افغانستان با ورود طالبان به پایتخت از سفارت به فرودگاه کابل منتقل می‌شوند.
این مقام می‌گوید که بالگردهای نظامی بین ساختمان سفارت و فرودگاه در حال تردد هستند.

سخنگوی خطوط هوایی فلای‌دوبی امارات به رویترز گفت که پروازهایش به کابل را از روز دوشنبه متوقف می‌کند.
وی افزود: «پرواز برگشت از کابل به دوبی روز یکشنبه انجام می‌شود و پس از آن خدمات تا اطلاع بعدی متوقف می‌شود.

سهیل شاهین یکی دیگر از سخنگوهای طالبان به بی‌بی‌سی جهانی گفت که خواهان انتقال مسالمت آمیز قدرت در روزهای آینده هستند.
وی افزود: «مردم فعالیت‌های عادی خود را از سر بگیرند. انتقامی از افرادی که دولت یا نیروهای خارجی کار کرده‌اند وجود ندارد.»
وی تصریح کرد که طالبان می‌خواهند همه سفارتخانه‌ها به کار خود ادامه دهند: «هیچ خطری برای دیپلمات‌ها وجود ندارد. همه باید کارهایی را که در گذشته انجام می‌دادند ادامه دهند.»
سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر از اشرف غنی و دیگر رهبران افغانستان خواست تا با آن‌ها همکاری کنند.
شاهین درباره زنان افغان گفت: «ما به حقوق زنان احترام می‌گذاریم… سیاست ما این است که زنان تحصیل و کار کنند و حجاب داشته باشند.»

محمداشرف غنی ، رئیس جمهوری افغانستان روز یکشنبه از نیروهای امنیتی خواست با حفظ نظم و قانون در کابل «امنیت همه شهروندان» را تضمین کنند.
رئیس دولت افغانستان در پیامی ویدیویی گفت:«من به نیروهای امنیتی دستور دادم که امنیت همه شهروندان ما را تضمین کنند. این وظیفه ما است و ما این کار را به بهترین شکل ممکن انجام خواهیم داد. هرکسی که به فکر ایجاد هرج و مرج یا غارت باشد با او برخورد خواهد شد.»

خبرگزاری رویترز به نقل از سه مقام دیپلماتیک خبر داد که علی احمد جلالی، چهره دانشگاهی تحصیل کرده در آمریکا که پیشتر سمت‌های وزیر داخله و سفیر افغانستان در آلمان را بر عهده داشته به عنوان رئیس دولت انتقالی معرفی می‌شود.
این منابع دیپلماتیک همچنین به رویترز گفته‌اند که هنوز مشخص نیست که آیا طالبان موافقت نهایی خود را با انتصاب آقای جلالی اعلام می‌کنند یا خیر
رسانه های بریتانیا روز یکشنبه گزارش دادند که همزمان با ورود طالبان به کابل، بوریس جانسون، نخست وزیر این کشور قصد دارد با صدور فراخوانی اعضای پارلمان این کشور از تعطیلات تابستانی نشستی فوری را برگزار کند.
بریتانیا روز پنجشنبه از اعزام ۶۰۰ نیروی نظامی برای کمک به خروج سریع اتباع خود از جمله سفیر و کارکنان سفارت این کشور در کابل از افغانستان خبر داده بود.
درویش رئوفی، ولسوال بگرام به آسوشیتدپرس گفت که نیروهای نظامی افغانستان در پایگاه هوایی بگرام که محل نگهداری ۵ هزار زندانی است، تسلیم طالبان شدند. در این زندان هم نیروهای طالبان و هم داعش حضور داشتند.
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان نیز در حساب توییتری خود اعلام کرد که «زندان مهم در فرودگاه بگرام به کنترل طالبان در آمد.»
وی تصریح کرد که زندانیان از زندان خارج و به مکان امن منتقل شدند.
‌پاپ فرانسیس روز یکشنبه «نگرانی» خود را در مورد وضعیت افغانستان ابراز داشت و خواستار «گفتگو» برای توقف
روسیه از برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره افغانستان خبر داد.
یک مقام وزارت خارجه روسیه به خبرگزاری‌های این کشور گفت که مسکو در حال رایزنی با سایر کشورها برای هماهنگی برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل است. ضمیر کابلوف اطمینان داد که این نشست به زودی برگزار می‌شود.
وزارت خارجه ازبکستان روز یکشنبه اعلام کرد که ۸۴ نظامی افغان از مرز این کشور عبور و درخواست کمک کرده‌اند.
سربازان ازبک، گروه نظامیان افغان را هنگام عبور از مرز بازداشت کردند.
وزارت خارجه ازبکستان تصریح کرد که این گروه شامل سه سرباز زخمی بود که به کمک پزشکی نیاز داشتند.
این نهاد تاکید کرد که وزارتخانه با مقامات افغان درباره بازگشت آن‌ها به کشورشان در تماس است.

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۱۵ اگوست ۲۰۲۱