جهش مرگ و میر، کمبود دستگاه اکسیژن

۶۵۵ مورد مرگ در یک روز. رکوردی جدید به موازات اعلام رئیس سازمان غذا و دارو که از واردات واکسن فایزر و رشد ده برابری مصرف رمدسیویر خبر می‌دهد. یک عضو کمیته ملی واکسن اما تاکید کرده که نیاز اصلی بیماران اکسیژن است نه دارو.

۳۵۹ شهر ایران در وضعیت قرمز، ۵۹ شهر در وضعیت نارنجی و ۳۰ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. این آخرین داده وزارت بهداشت است همراه با بالاترین رکورد مرگ و میر کرونا از شروع پاندمی؛ ۶۵۵ نفر طی یک روز جان باخته‌اند.

هم‌زمان گفته‌اند که رکورد تزریق روزانه واکسن نیز شکسته شده و ۶۹۹هزار نفر در یک روز واکسن زده‌اند. روابط عمومی این وزارت‌خانه می‌گوید تا کنون ۱۵ میلیون و ۴۵۴هزار و ۳۵۱ نفر نوبت اول واکسن و ۴ میلیون و ۳۸۱هزار و ۲۸۸نفر دوز دوم واکسن را دریافت کرده‌اند.

دکتر محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و داروی ایران از صدور مجوز واردات واکسن فایزر و مدرنا از “منابع مجاز” خبر داده و گفته است: «اسم یک واکسن باعث محدودیت واردات نمی‌شود. بلکه منبع مورد اعتماد و امین برای وزارت بهداشت مد نظر است.»

او در توضیح منابع مجاز به روابط عمومی شرکت فایزر استناد کرده که تحویل واکسن فقط به دولت‌ها صورت می‌گیرد و بخش خصوصی در خرید و فروش آن دخالت نمی‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شانه‌ساز نوشت: «وقتی ما جلوی واردات را می‌گیریم، به برخی بر می‌خورد و این افراد با صرف هزینه، اخبار کذب را علیه وزیر بهداشت منتشر می‌کنند. ما در فاصله تغییر دو دولت خیز پنجم کرونا داشتیم و بسیاری از مردم درگیر شدند و مصرف رمدسیویر ظرف ٧٢ ساعت ١٠ برابر افزایش پیدا کرد. مصرف سرم هم مطابق آن افزایش یافت و تولیدکنندگان نتوانستند به تعهد خود عمل کنند.»

او در عین حال تاکید کرده که داروهای رمدسیویر بدون مجوز سازمان غذا و دارو از منبع تایید نشده وارد شده‌اند که مستلزم بررسی هستند، اما ذخیره این دارو که تولید داخلی است، برای سه ماه کفاف می‌دهد.

بی‌اثری یا کم اثری رمدسیویر

یک عضو “کمیته ملی واکسن کرونا” با اتکاء به مطالعه‌ای جهانی در ۴۰۵ بیمارستان اعلام کرده که رمدسیویر و فایپرویرا هیچ تاثیری در درمان کرونا ندارند یا تاثیر کمی داشته‌اند.

دکتر مصطفی قانعی، رئیس شبکه تحقیقات بیماری‌های تنفسی با استناد به مقالات علمی مجله معتبر “نیچر”  گفت که فاویپیراویر یا هیدروکسی کلروکین نیز تاثیری در کاهش مرگ و میر بیماران کرونایی ندارند و حتی به عوارضی چون وخیم‌تر شدن عملکرد کبد و کلیه‌ها می‌انجامند.

او در یک برنامه تلویزیونی تاکید کرد که بیماران از تورم و التهاب ریه و کاهش اکسیژن جان می‌دهند و به مسئولان وزارت بهداشت توصیه کرد که هزینه داروهای یاد شده را صرف خرید دستگاه اکسیژن کنند.

به گفته قانعی، تاکنون پنج هزار میلیارد تومان برای تهیه رمدسیویر خرج شده که بهتر بود برای تامین اکسیژن، داروهای ضد انعقاد و تخت‌های مراقبت ویژه، هم‌چنین پرداخت حقوق کادر درمان اختصاص می‌یافت.

کمبود اکسیژن، کندی واکسیناسیون و افزایش مرگ و میر و ابتلا باعث شده که شماری از شهروندان کارزارهایی تحت عنوان “اکسیژن مهربانی” برای جمع آوری کمک‌های نقدی و تامین دستگاه اکسیژن به راه بیندازند. تلاشی که هرگز نمی‌تواند نیاز کلان بیمارستان‌ها و اهمال مسئولان دولتی را جبران کند.

وزارت بهداشت ایران در این میان اعلام کرده که برخی استان‌ها در حال عبور از قله پیک پنجم کرونا هستند. در اطلاعیه این وزارتخانه آمده است: «به نظر می‌رسد روند بستری در اصفهان، بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاری، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قم، کرمان، گلستان، مازندران، هرمزگان، همدان و یزد در هفته اخیر به نسبت هفته قبل نزولی شده است.»

عبور استان سیستان و بلوچستان از قله خیز پنجم نیز قطعی تلقی شده است. مجموع جان باختگان کرونا در ایران طبق آمار رسمی ۹۸هزار و ۴۸۳ نفر عنوان شده اما تحقیقات مستقل نشان می‌دهد که رقم واقعی، دستکم دو برابر داده‌های دولتی است.

رهبر جمهوری اسلامی  در تازه‌ترین سخنرانی خود، کرونا را مسئله اول کشور خواند و خواهان تامین واکسن به هر طریق اعم از تولید داخلی یا واردات شد. او که دی ماه ۱۳۹۹ واردات واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی را ممنوع کرده بود، مدعی شد که قبل از تولید واکسن داخلی، فروشندگان خارجی با وجود پرداخت بهای واکسن، “بدعهدی” می‌کردند. بسیاری از شهروندان و کاربران شبکه‌های اجتماعی، خامنه‌ای را مسئول مستقیم مرگ صدها هزار نفر در پاندمی کرونا خوانده‌اند.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۱۷ اگوست ۲۰۲۱