پیشرفت ایران در زمینه تولید اورانیوم فلزی با خلوص ۲۰ درصد

ژانس بین المللی انرژی اتمی گفته که حکومت ایران با وجود هشدارهای کشورهای غربی در زمینه تولید اورانیوم فلزی با خلوص ۲۰ درصد پیشرفت کرده است. تولید این اورانیوم گام مهمی برای تولید سلاح اتمی است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید کرده که ایران از ۲۵۷ گرم اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده برای تولید ۲۰۰ گرم فلز اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده استفاده کرده است. به گزارش خبرگزاری رویترز، آژانس افزوده که این گام سوم در برنامه چهار مرحله‌ای ایران است. چهارمین مرحله شامل تولید صفحه سوخت راکتور است.

آژانس می‌گوید این اقدام ایران علیرغم هشدارهای دول غربی مبنی بر به خطر انداختن مذاکرات برای احیای برجام است. تلاش ایران در این زمینه باعث نگرانی سه کشور اروپایی طرف مذاکره و ایالات متحده شده است زیرا این فناوری می‌تواند برای ساخت بمب هسته‌ای مورد استفاده قرار گیرد.

جمهوری اسلامی ایران در تیرماه امسال به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داده بود که می‌خواهد اورانیوم فلزی با خلوص ۲۰ درصد برای سوخت راکتور تحقیقاتی تولید کند.

مجلس ایران آذر سال گذشته در مصوبه‌ای دولت را ملزم کرد که اگر تا سوم اسفند همان سال تحریم‌های مالی، بانکی و نفتی حذف نشود، این کشور اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند و تولید اورانیوم فلزی، غنی‌سازی ۲۰ درصدی و استفاده از سانتریفوژهای پیشرفته را در دستور کار خود قرار دهد.

این مهلت سه ماه دیگر نیز تمدید شد و سوم خرداد به پایان رسید.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۱۷ اگوست ۲۰۲۱