تونی بلر خروج از افغانستان را محکوم کرد

‌تونی بلر، نخست وزیر سابق بریتانیا که در سال ۲۰۰۱ بریتانیا را در کنار آمریکا به جنگ افغانستان کشاند، روز شنبه «خروج» آنها از این کشور را خطرناک و غیر ضروری خواند و آن را محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بلر در اولین اظهارنظر عمومی خود در مورد بحران پس از سقوط دولت افغانستان در آخر هفته گذشته، انگیزه‌های آمریکا برای خروج را «غیرطبیعی» و «با سیاست» دانست و آن را فاقد «استراتژی» عنوان کرد.

بلر در مقاله‌ای مفصل که در وب سایت مؤسسه خود منتشر کرده است، نوشت: «ترک افغانستان و مردم آن؛ غم‌انگیز، خطرناک، غیر ضروری است که نه به نفع آنهاست و نه به نفع ما.»

او افزود: «ما نیازی به انجام این کار نداشتیم. ما انتخاب کردیم که این کار را انجام دهیم.»

بلر در ادامه نوشت: ما این کار را در راستای یک شعار سیاسی اشتباه در مورد پایان دادن به «جنگ‌های ابدی» انجام دادیم. گویی دلایل مشارکت ما در سال ۲۰۲۱ با تعهد ما در ۲۰ یا حتی ۱۰ سال قبل، فرقی کرده است.

این اظهارات به طور گسترده‌ای به‌عنوان حمله مستقیم به جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا تلقی می‌شود که سال گذشته در مبارزات انتخاباتی از عبارت «جنگ‌های ابدی» بارها استفاده کرد.

بلر، به دلیل حمایتش از عملیات نظامی تحت رهبری آمریکا در افغانستان و سپس عراق، یکی از چهره‌های بحث برانگیز در بریتانیا و جهان است. او استدلال کرد که خروج از افغانستان «همه گروه‌های جهادی در سراسر جهان را تشویق می‌کند.» وی می‌افزاید: روسیه، چین و ایران از مزیت این اقدام استفاده خواهند کرد.

دومینیک راب، وزیر امور خارجه بریتانیا که به دلیل رفتن به تعطیلات در هنگام سقوط کابل با انتقادات زیادی روبرو شده است، روز شنبه اعتراف کرد که مسکو و پکن از این به بعد نقش بیشتری در افغانستان ایفا خواهند کرد.

او به ساندی تلگراف گفت: «ما باید کشورهایی با نفوذ تعدیل کننده بالقوه مانند روسیه و چین را به آنجا بیاوریم، هرچند از این کار خوشمان نیاید. آنها کمک می‌کنند تا بهتر با طالبان ارتباط برقرار کنیم.»

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت به زبان فارسی، ۲۲ اگوست ۲۰۲۱