ادامه بازداشت فعالین مدنی و تفتیش منزل آرش کیخسروی در تهران

منزل پدری آرش کیخسروی، وکیل دادگستری امروز چهارشنبه ۳ شهریورماه مورد تفتیش نیروهای امنیتی قرار گرفت. در جریان این بازرسی نیروهای امنیتی برای دقایقی اتاق وی را قفل کرده و به اعضای خانواده‌ اجازه ورود نداده‌اند. از سوی دیگر، مصطفی نیلی یکی دیگر از وکلای بازداشتی، از زمان دستگیری تاکنون تنها یک بار و به مدت ۱۰ ثانیه اجازه تماس با خانواده‌اش را داشته است. در تاریخ ۲۳ مردادماه، ۹ تن از وکلا و فعالان مدنی از جمله آرش کیخسروی، مصطفی نیلی، مهدی محمودیان، محمدرضا فقیهی، محمدهادی عرفانیان کاسب، مریم افرافراز و لیلا حیدری در جریان برگزاری جلسه‌ای در دفتر انجمن حمایت از حقوق شهروندی در تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

سعید دهقان، وکیل دادگستری در این خصوص در حساب شخصی خود نوشته است: «۱۱مامور امنیتی که امروز به خانه پدری آرش کیخسروی یورش برده‌اند، دقایقی اتاق او را بستند و اجازه ورود به اعضای خانواده ندادند؛ این مقدمه‌ی «تحصیل دلیل» از طریق جاسازی مدرک است! آنها اول بازداشت می‌کنند، بعد دنبال دلیل می‌گردند! دوربین مدار بسته را هم بردند که سندی از یورش نباشد!»

همزمان امروز  منزل محمدرضا فقیهی، وکیل دادگستری نیز توسط نیروهای امنیتی مورد تفتیش قرار گرفته بود.

زهرا مینویی وکیل مدافع آقای نیلی نیز، ضمن خبر دادن از عدم اجازه ورود به پرونده موکل افزوده است: «آقای نیلی جز تماس ۱۰ ثانیه‌ای شب اول دستگیری، دیگر هیچ تماسی با خانواده‌اش نداشته است. همچنین به دلیل آنکه من از وکلای معتمد و مورد پذیرش قوه قضاییه در پرونده های امنیتی نیستم، اجازه ورود به پرونده موکلم را ندارم. بعلاوه پس از انتشار ویدیوهای مربوط به زندان اوین، شرایط روحی خانواده موکلم مناسب نیست و بر نگرانی‌های آنها به شدت افزوده شده است.»

این وکیل دادگستری افزود: «در آخرین مراجعه به من گفته شده است، به دلیل آنکه در عداد وکلای تبصره ماده ۴۸ نیستم اجازه ورود در پرونده را ندارم. بدین ترتیب و با توجه به شناختی که از موکل خود دارم و می‌دانم او از پذیرش وکیل غیر انتخابی اجتناب خواهد کرد، عدم پذیرش اینجانب به منزله قطعیت محرومیت موکلم در روند تحقیقات از حق برخورداری از وکیل مطابق مفاد آیین دادرسی کیفری خواهد بود.»

به گفته خانم مینویی آقای نیلی وکیل مدافع مهدی محمودیان خود نیز در بازداشت بسر می‌برد با این وجود: «وقتی آقای مجتهدزاده جهت اعلام وکالت برای آقای محمودیان به دادسرا مراجعه کرده است، موفق به اعلام وکالت نشده است.»

از سوی دیگر، عبدالکریم لاهیجی، رئیس جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران و رئیس افتخاری فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر با توجه به تداوم بازداشت چهار وکیل دادگستری و یک روزنامه‌نگار گفت: «رهبر جمهوری اسلامی خامنه‌ا‌ی و دیگر مسئولان تامین سلامتی و بهداشت عمومى را فداى ملاحظات سیاسى ـ ایدئولوژیک و منافع مالی کرده‌اند، باعث مرگ ده‌ها هزار شهروند شده‌اند و میلیون‌ها تن دیگر را در معرض خطر مرگ قرار داده‌اند. آن‌ها نه‌تنها پاسخگو نیستند، بلکه شهروندان را از حق درخواست رسیدگی به قصور مسئولان محروم می‌کنند.»

روز شنبه ۲۳ مردادماه ۹ تن از وکلا و فعالان مدنی از جمله آرش کیخسروی، مصطفی نیلی، مهدی محمودیان، محمدرضا فقیهی، محمدهادی عرفانیان کاسب، مریم افرافراز و لیلا حیدری در جریان برگزاری جلسه ای در دفتر انجمن حمایت از حقوق شهروندی در تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

در این میان، بازداشت مریم افرافراز و مصطفی نیلی در حالی صورت گرفته است که هر دوی این شهروندان به تازگی دوران قرنطینه ابتلا به کرونای خود را سپری کرده بودند و وضعیت جسمی مناسبی نداشتند. همچنین مریم افرافراز صرفا مسئولیت ثبت مطالب را به عنوان منشی جلسه عهده دار بوده است.

هرچند اغلب بازداشت‌شدگان تماس کوتاهی با خانواده خود داشته اند، با این حال علیرغم پیگیری‌های مکرر خانواده این شهروندان، وکلا و همکاران آنان از مراجع قضایی و امنیتی تاکنون دلایل بازداشت، محل نگهداری و حتی هویت ضابطان امنیتی که اقدام به بازداشت این افراد کرده‌اند مشخص نشده است.

آرش کیخسروی، مصطفی نیلی، محمدرضا فقیهی، محمدهادی عرفانیان کاسب و لیلا حیدری وکلای دادگستری، مهدی محمودیان روزنامه نگار و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت و مریم افرافراز (مریم فراافراز) فعال مدنی و از اعضای جمعیت امام علی است.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۲۶ اگوست ۲۰۲۱