آمار رسمی کرونا؛ ۶۶۵ قربانی و نزدیک به ۴۰ هزار ابتلا

با وجود عدم تایید رسمی شناسایی سویه جدید ویروس کرونا به نام «لامبدا» در ایران، برخی از مسئولان درمانی و کارشناسان درباره ورود قریب‌الوقوع این ویروس به کشور هشدار داده‌اند.

علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در گزارشی که روزنامه دولتی ایران روز پنج‌شنبه، چهارم شهریور، منتشر کرد گفت که با توجه به «مشاهده چند مورد ابتلا به لامبدا در کشورهای همسایه از جمله ترکیه، پاکستان و قطر» و نبود «پایش ژنتیکی مناسب و مدون در خصوص کووید» در ایران احتمال ورود این واریانت به کشور زیاد است.

به گفته آقای ناجی، واریانت لامبدا اولین‌ بار در مرداد سال گذشته در کشور پرو شناسایی و تاکنون شیوع آن در ۴۲ کشور شناسایی شده است.

این ویروس علاوه بر قدرت سرایت‌پذیری و عوارض بیشتر در مقایسه با گونه‌های قبلی از گریزپذیری بیشتری از سیستم ایمنی نیز برخوردار است و در گروه‌های سنی جوان نیز بیماری‌زایی شدیدی دارد.

در همین حال نادر توکلی، معاون درمان ستاد کرونای تهران نیز هشدار داده که در «پیک پنجم» اگر ورودی مرزهای کشور کنترل نشود، این گونه جدید ویروس کرونا به راحتی وارد کشور می‌شود.

آقای توکلی با پیش‌بینی «بحرانی‌تر» شدن شرایط در صورت شیوع ویروس لامبدا در کشور گفته است که این سویه جدید، مرگ‌ و میر زیادی را در بین دوره سنی ۱۰ تا ۲۰ ساله و در واقع بین نوجوانان خواهد داشت.

همزمان با بحرانی شدن وضعیت کرونا در ایران، رکوردهای بی‌سابقه‌ای از این بیماری در هفته‌های گذشته در کشور ثبت شده و آمار جان‌باختگان از ۶۰۰ نفر در روز گذشته و به بیش از ۷۰۰ نفر هم رسیده است.

در همین حال بر اساس گزارش‌های رسمی وزارت بهداشت ایران، آمار روزانه مبتلایان نیز به طور متوسط حدود ۴۰ هزار نفر در روز است.

این در حالی است که سازمان نظام پزشکی ایران آمار واقعی کرونا در کشور را سه تا چهار برابر آمار رسمی می‌داند و معاون وزارت بهداشت نیز اخیرا احتمال داده بود که آمار واقعی روزانه مبتلایان ۲۲۰ هزار نفر در روز باشد.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۶ اگوست ۲۰۲۱