فراخوان اقدام فوری عفو بین‌الملل: سوء رفتار با مریم اکبری‌منفرد

مریم اکبری‌منفرد، زندانی عقیدتی اسفندماه ۱۳۹۹ از زندان اوین به زندان سمنان تبعید شد. سازمان عفو بین‌الملل در یک فراخوان اقدام فوری برای اکبری‌منفرد، شرایط او در زندان را ظالمانه و غیرانسانی خواند.

سازمان عفو بین‌الملل در یک فراخوان “اقدام فوری” از غلامحسین محسنی اژه‌ای، رییس قوه قضاییه ایران درخواست کرد دستور آزادی فوری مریم اکبری‌منفرد، زندانی سیاسی عقیدتی را صادر کند.

این سازمان با تاکید بر این که اکبری‌منفرد تنها به خاطر “مکاتبه با افراد خانواده‌اش خارج از ایران که در سازمان مجاهدین خلق فعالیت دارند” از ۱۲ سال پیش در حبس به سر می‌برد، نوشت که از ماه ژوئن سال جاری میلادی به او دیگر اجازه ملاقات با خانواده‌اش نیز داده نشده است.

در این فراخوان که روز جمعه ۵ شهریور در سایت این سازمان منتشر شد شرایط زندان سمنان “ظالمانه و غیرانسانی” خوانده شده و آمده است که بر اساس گزارش‌هایی که از داخل زندان سمنان به دست این سازمان رسیده در چند ماه اخیر سیستم شست‌وشوی توالت‌ها کار نمی‌کند که خود باعث آلودگی فضا، ایجاد بوی تعفن و افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌‌های مختلف را به همراه داشته است.

بر همین اساس دسترسی محدود به حمام، شامپو و محصولات بهداشتی و استفاده از دمپایی‌های مشترک منجر به شیوع بیماری‌های عفونی و هجوم شپش شده و خدمات پزشکی کافی در اختیار بیماران قرار نمی‌گیرد. نگرانی از شیوع کرونا نیز بسیار جدی است چراکه زندانیان جدید قرنطینه نمی‌شوند و مواد ضدعفونی‌کننده و ماسک به میزان کافی در دسترس آنها قرار نمی‌گیرد.

مریم اکبری منفرد در دی‌ماه ۸۸ و پس از حوادث عاشورای آن سال دستگیر و توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. اتهام او “محاربه از طریق عضویت در سازمان مجاهدین خلق ایران” عنوان شده، اما او این اتهام را رد کرده است.

او در مهرماه ۸۹ به زندان رجایی‌شهر و در اردیبهشت ۹۰ به قرچک ورامین منتقل شد. اما پس از اعتراضات فراوان و نامه‌نگاری به احمد شهید، گزارشگر سابق سازمان ملل، او را دوباره به اوین بازگرداندند.

این زندانی سیاسی اواخر اسفندماه ۱۳۹۹ به زندان سمنان تبعید شد. به گزارش سازمان عفو بین‌الملل مقامات زندان تا کنون از پاسخ به خانواده او درباره این که چه کسی دستور تبعید اکبری‌منفرد به زندان سمنان را داده است، خودداری کرده‌اند.

سه برادر و یک خواهر مریم اکبری منفرد در سال‌های دهه ۶۰ به جرم هواداری از سازمان مجاهدین خلق اعدام شدند. خانم اکبری مادر سه دختر است و در ۱۱ سال حبسش حتی یک روز هم به مرخصی نیامده است.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۲۹ اگوست ۲۰۲۱