“محموله سوخت ایران از سوریه با کامیون وارد لبنان می‌شود”

خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع مطلع خبر داد محموله سوخت ایران قرار است از طریق سوریه و با کامیون‌های اسکورت‌شده توسط حزب‌الله، به لبنان وارد شود. کشتی حامل سوخت ایران راهی بندری در سوریه است.

دو منبع مطلع روز پنج‌شنبه دوم سپتامبر (۱۱شهریور) به خبرگزاری رویترز گفته‌اند اولین محموله سوخت ایران توسط کامیون و با اسکورت مسلحانه گروه حزب‌الله از طریق سوریه وارد خاک لبنان می‌شود. این کار به دلیل دور زدن تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران انجام می‌گیرد.

حزب‌الله لبنان که در سال ۱۹۸۲ توسط سپاه پاسداران ایران تاسیس شد، ماه گذشته اعلام کرد یک کشتی حامل سوخت از ایران عازم لبنان است. این گروه از سوی ایالات متحده به عنوان گروهی تروریستی شناخته می‌شود.

یکی از منابع مطلع به رویترز گفت: «تصمیم انتقال نفت از سوریه با کامیون به دلیل ترس از حملات اسرائیل یا آمریکا گرفته نشده بلکه بر مبنای ملاحظات داخلی و بر این اساس گرفته شده که هیچ یک از متحدان لبنان دچار مشکل نشوند.»

وزیر انرژی لبنان چند روز پیش گفته بود هیچ‌گونه مجوزی برای واردات سوخت از ایران از سوی این وزارت‌خانه صادر نشده است. او در گفت‌وگو با خبرنگار رویترز تاکید کرد واردات سوخت این کشور منوط به صدور مجوز از سوی این وزارتخانه است. وزیر انرژی لبنان گفت: «ما تا این لحظه هیچ درخواست صدور مجوزی دریافت نکرده‌ایم.»

منابع مطلع رویترز گفته‌اند محموله سوخت ایران با کشتی به بندری در سوریه وارد می‌شود و سپس با کامیون به لبنان منتقل می‌گردد. اولین مقصد این سوخت نیز بیمارستان‌های لبنان هستند که از آن برای تولید برق استفاده می‌کنند.

روزنامه لبنانی “الاخبار” روز پنج‌شنبه گزارش داد این محموله سوخت‌، وارد آب‌های سوریه شده اما شرکت حمل و نقل نفتی  TankerTrackers.com این خبر را تکذیب کرد.

لبنان از نزدیک به دو سال پیش درگیر بحران اقتصادی شدید است. نیمی از جمعیت شش میلیونی این کشور در فقر زندگی می‌کنند. بانک جهانی وضعیت لبنان را یکی از شدیدترین بحران‌های مالی در عصر مدرن خوانده است. ارزش پول ملی این کشور تا ۹۰ درصد سقوط کرده و سیستم مالی را از هم پاشیده است.

“آمریکایی‌ها حق دخالت ندارند”

سفیر ایران در لبنان با تایید خبر ارسال سوخت از ایران به لبنان گفت: «کشتی‌های ایرانی حامل سوخت به زودی به دست ملت لبنان خواهد رسید و ایران به هیچ طرف منطقه‌ای یا بین‌اللملی اجازه نخواهد داد در برابر جمهوری اسلامی و تصمیماتش در حمایت از ملت‌های منطقه بایستد.»

محمد جلال فیروزنیا در گفت و گو با شبکه خبری “المنار” ارسال سوخت از ایران به لبنان را “در چارچوب روابط برادرانه میان دو کشور و تجارت قانونی” دانسته و گفت: «دلیلی برای دخالت هیچ طرفی وجود ندارد و آمریکایی‌ها و یا دیگران حق دخالت در این باره را ندارند.»

او درباره چگونگی رساندن این محموله به خاک لبنان اظهارنظر مشخصی نکرده و گفته: «این موضوع به طرف لبنانی و دست‌اندرکاران لبنانی و برادران حزب‌الله و طرف‌های ذیربط مربوط می‌شود.»

به گفته سفیر ایران در لبنان برای حل مشکل برق لبنان نیز پیشنهاداتی از سوی ایران ارائه شده است. این در حالی است که ایران خود دچار کمبود برق است و تابستان امسال قطعی مکرر برق در شهرهای بزرگ اعتراضات زیادی را به دنبال داشت.

امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی نیز در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر خارجه سابق لبنان گفت: «اگر دولت و تجار لبنان باز هم سوخت نیاز داشته باشند، ایران آمادگی فروش و ارسال آن را دارد.»

دیدار هیات آمریکایی از لبنان

هیاتی از سناتورهای آمریکایی پس از سفری به لبنان خبر ارسال سوخت از ایران به این کشور را تایید کردند. یکی از این سناتورها گفت: «ارسال محموله سوخت ایران به داخل لبنان با محافظت به شدت امنیتی و مسلحانه گروه حزب‌الله صورت می‌گیرد و با شرط‌ و شروطی گره خورده است.»

این سناتور آمریکایی گفت جمهوری اسلامی این عملیات را فرصتی برای نمایش قدرت می‌داند.

هیات کنگره آمریکا با رهبران لبنان از جمله میشل عون، رییس‌جمهور این کشور دیدار کرده است. میشل عون در این دیدار ابراز امیدواری کرده که دولت لبنان در این هفته تشکیل شود.

لبنان در حال حاضر دولت ندارد چرا که احزاب مختلف برای تشکیل دولت به توافق نرسیده‌اند.

ارسال سوخت از طریق سوریه به لبنان نیز از نظر قوانین آمریکا ممنوع است چرا که سوریه نیز مشمول تحریم‌های آمریکاست.

میشل عون به هیات آمریکایی گفت کشورش با مصر در حال مذاکره است تا از این کشور و از طریق سوریه گاز به لبنان وارد کند.

سناتور کریس فن هولن در این باره به میشل عون گفته است: «همانطور که می‌دانید ارسال از طریق سوریه پیچیده است. ما به شدت به دنبال راه‌هایی هستیم تا بتوانیم علیرغم “قانون سزار” این کار را انج

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۳ سپتامبر ۲۰۲۱