وزیر کار: ۵.۵ میلیون بیکار در ایران داریم

حجت‌الله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، می‌گوید ۵.۵ میلیون ایران در کشور وجود دارد که «دچار چالش» هستند و شیوع کرونا نیز باعث افزایش بیکاری شده است.

او که به قم سفر کرده بود تا با مراجع تقلید شیعه ساکن این شهر دیدار کند، گفته است با توجه به وعده رئیس‌جمهور ایران تلاش می‌شود سالانه «یک‌میلیون» شغل جدید ایجاد شود.

وعده ایجاد یک میلیون شغل در حالی است که بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، از بهار ۹۸ تا بهار امسال نزدیک ۱.۵ میلیون شغل در کشور از بین رفته است.

این گزارش می‌افزاید در بهار سال جاری نزدیک ۲.۳ میلیون بیکار (افرادی که شاغل نیستند و دنبال کار می‌گردند) وجود داشته است. همچنین از بهار ۹۸ تا بهار امسال، ۲ میلیون و ۸۷۰ هزار نفر دیگر نیز غیرفعال شده‌اند (نه کاری دارند و نه دنبال کار می‌گردند).

قبلا نیز مرکز پژوهش‌های مجلس ایران گزارش داده بود که بسیاری از افراد از جستجوی کار ناامید شده و به عملا در رده افراد غیرفعال قرار گرفته‌اند.

از حدود ۶۳ میلیون شهروند بالای ۱۵ سال کشور، ۲۳ میلیون و ۶۷۶ هزار نفر شاغل هستند که ۲۰ درصد این افراد اشتغال ناقص دارند و دنبال افزایش ساعات کاری یا کار اضافی می‌گردند.

مرکز آمار ایران هر کسی را که هفته‌ای یک ساعت کار کرده باشد، در رده شاغلان قرار می‌دهد.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۳ سپتامبر ۲۰۲۱