ژنرال میلی: احتمال وقوع جنگ داخلی گسترده‌ در افغانستان وجود دارد

ژنرال مارک میلی، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا شنبه ۱۳ شهریور گفته است، احتمال وقوع جنگ داخلی گسترده‌ در افغانستان وجود دارد که می‌تواند باعث بازگشت و شکل‌گیری دوباره گروه‌های تروریستی در این کشور شود.

ژنرال مارک میلی در مصاحبه با جنیفر گریفین از شبکه فاکس نیوز در آلمان اظهار داشت٬ برآورد نظامی من این است که احتمالاً شرایط (افغانستان) به سمت وقوع یک جنگ داخلی می‌رود.

رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا تصریح کرد٬ من‌نمی‌دانم که آیا طالبان قادر خواهد بود قدرت خود را تثبیت کرده و یک حکومت (سراسری) تاسیس کند یا خیر.

ژنرال مارک میلی ابراز نگرانی کرده است که «گروه‌های تروریستی» بتوانند از بی‌نظمی و بی‌ثباتی وضعیت در افغانستان استفاده کنند و دوباره خود را سازماندهی کنند.

شماری از نیروهای «جبهه مقاومت ملی افغانستان» که مانع شده‌اند تا طالبان پنجشیر را تصرف کنند
شبه‌نظامیان طالبان ماه گذشته طی یک هفته توانستند بسیاری از ایالت‌های افغانستان را تصرف کنند و روز ۲۴ مرداد با ورود به کابل عملا بر کشور مسلط شدند. اشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان همزمان با ورود طالبان به کابل از کشور گریخت. پیشروی سریع طالبان در افغانستان با مقاومت چندانی مواجه نشد.

«شرایط را زیر نظر خواهیم داشت»

رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا همچنین گفت٬ فکر می‌کنم حداقل یک احتمال بسیار بالا برای وقوع یک جنگ داخلی گسترده‌تر وجود دارد و این به نوبه خود منجر به شرایطی خواهد شد که در واقع می‌تواند باعث شود که القاعده یا شاخه‌ای از داعش یا سایر تروریست‌های خود را دوباره سازماندهی کنند.

ژنرال مارک میلی تاکید کرد، شما شاهد خواهید بود که در برهه‌های زمانی بین ۱۲، ۲۴ و ۳۶ ماه گروه‌های تروریستی خود را در منطقه عمومی دوباره سازماندهی کنند. ما این شرایط را زیر نظر خواهیم داشت.

خبرنگار فاکس نیوز پرسید آیا امکان دارد که با سازماندهی مجدد گروه‌های تروریستی در افغانستان آمریکا دوباره به این کشور نیرو بفرستد؟

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در پاسخ به این پرسش گفت٬ این مسئله به موضوع سیاست‌گذاری در این زمینه مربوط خواهد بود.

اما او تاکید کرد با توجه به این که آمریکا حضور نظامی در افغانستان نخواهد داشت موضوع جمع آوری اطلاعات در این زمینه دشوار خواهد بود.

ژنرال مارک میلی اضافه کرد، ما می‌بایست شبکه جمع آوری اطلاعات را بازسازی کنیم و در صورت هرگونه تهدید علیه آمریکا دست به عملیات خواهیم زد.

به رغم پیشروی سریع طالبان در افغانستان و فروپاشی حکومت افغانستان در مدت کوتاه، هم اینک جبهه مقاومت ملی افغانستان مجموعه‌ای از نیروهای وفادار به احمد مسعود، فرزند احمدشاه مسعود – در دره پنجشیر مقاومت علیه طالبان را آغاز کرده‌اند.

طی روزهای اخیر درگیری‌های شدید میان طالبان و گروه «جبهه مقاومت ملی افغانستان» برای کنترل دره پنجشیر در جریان است. پنجشیر تنها منطقه‌ای در افغانستان است که به تسخیر طالبان در نیامده است.

در همین حال، روز شنبه هر دو جبهه مقاومت ملی افغانستان و طالبان مدعی پیشروی و برتری نظامی در پنجشیر شدند.

رویترز می‌گوید٬ هیچکدام از دو طرف شواهدی از برتری خود ارائه نکردند.

بلال کریمی، سخنگوی طالبان مدعی شده است که نیروهای این گروه ولسوالی‌های خنج و عنابه و همچنین چهار منطقه دیگر را تصرف کردند.

این سخنگوی طالبان اضافه کرده است که نیروهای این گروه به سمت مرکز این ولایت در حال پیشروی هستند.

اما یک سخنگوی جبهه مقاومت ملی افغانستان با رد این ادعا گفته است که هزاران نفر از نیروهای طالبان به محاصره در آمدند.

فهیم دشتی گفته است، صدها نیروی طالبان در «دشت ریوت قیچی شده» و ارتباط آنها با دیگر مناطق قطع شده و تمامی تجهیزات آنها بدست نیروهای مقاومت افتاده است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۵ سپتامبر ۲۰۲۱