وضعیت جسمانی نامساعد قادر محمدزاده، زندانی سیاسی پس از ۳۵ روز اعتصاب غذا

به گزارش برخی رسانه‌های حقوق بشری، وضعیت جسمانی قادر محمدزاده،‌ شهروند کرد و زندانی سیاسی که از ۳۵ روز پیش در اعتراض به عدم موافقت دادستان مهاباد با درخواست مرخصی‌اش در اعتصاب غذا به سر می‌برد،‌ نامساعد اعلام شده است.

یکی از اعضای خانواده این زندانی سیاسی با نامناسب اعلام کردن وضعیت جسمی و سلامتی قادر محمدزاده به شبکه حقوق بشر کردستان گفت،‌ دادگاه و مسئولان زندان یزد با درخواست مرخصی قادر محمدزاده موافقت کرده‌اند، و وثیقه یک میلیارد تومانی تعیین و تحویل دادگستری مهاباد شده است. اما «مهراب اکبرپور، دادستان مهاباد» با امنیتی خواندن پرونده با اعطای مرخصی مخالفت کرده است.

به گفته این منبع مطلع آقای محمد‌زاده در آخرین تماس تلفنی خود با خانواده اعلام کرده است، هرچند در نتیجه اعتصاب غذا بسیار ضعیف شده است، اما تا رسیدن به کمترین خواسته‌اش – که استفاده از حق مرخصی پس از تحمل ۱۶ سال حبس است – حاضر به شکستن اعتصاب غذای خود نیست.

این زندانی سیاسی که از ۱۶ سال پیش در زندان‌های ارومیه و یزد دوران محکومت خود را بدون حتی یک روز مرخصی،‌ سپری می‌کند از تاریخ ۹ مرداد ماه دست به اعتصاب غذا زده است.

کاوه کرمانشاهی، عضو مدیریت شبکه حقوق بشر کردستان که معتقد است اعطای مرخصی کمترین حقی است که این زندانی سیاسی می‌توان از آن برخوردار باشد، می‌گوید: «تصمیم دادستان مهاباد توجیه قانونی ندارد و تنها بر اساس نظر شخصی اوست که اعمال می‌شود.»

کاوه کرمانشاهی مسئولان قضایی مناطقی مثل کردستان را به استفاده از «اختیارات فراقانونی» برای قرار دادن «زندانی و خانواده» در شرایط سخت و عذاب‌آور متهم کرد و گفت که این فشارها و رفتارها «در مورد زندانیانی که توانایی داشتن وکیل را ندارند، شدیدتر است.»

قادر محمدزاده در تاریخ ۲۰ آذر ۱۳۸۴ توسط نیروهای اداره اطلاعات در بوکان بازداشت و توسط دادگاه انقلاب مهاباد به اتهام «محاربه» از طریق عضویت در حزب کومله، به اعدام محکوم شد. هرچند این حکم در دادگاه تجدیدنظر استان به ۲۰ سال حبس و تبعید به زندان مرکزی یزد تغییر پیدا کرد.

به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان این زندانی سیاسی بهمن ماه ۱۳۸۹ نیز در پرونده‌‌ای دیگری به اتهام «ارتباط با رسانه‌های خارج از کشور» از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی مهاباد به ۶ ماه زندان دیگر محکوم شده است.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۵ سپتامبر ۲۰۲۱