افزایش کُشتگان کرونا به ۱۱هزار نفر؛ تداوم کُندی واکسیناسیون و هشدار وزیر بهداشت: آبان‌ وارد موج ششم می‌شویم!

با وجود افزایش شمار قربانیان کرونا به بیش از ۱۱۱هزار نفر، آنهم طبق آمار رسمی و نه واقعی، واکسیناسیون عمومی همچنان کُند پیش می‌رود. وزیر جدید بهداشت هشدار داده «اگر روند واکسیناسیون سرعت نیابد، در آبان‌ماه با موج جدید بیماری با مشکلات بیشتری مواجه خواهیم شد».

وزارت بهداشت امروز دوشنبه ۱۵ شهریورماه از کُشته شدن ۵۸۳ بیمار دیگر مبتلا به کرونا خبر داده که برای دست‌کم ۳ هفته‌ی متوالی شمار کُشته‌ها از ۵۰۰ نفر بیشتر بوده و به بیش از ۷۰۰ نفر نیز افزایش یافته است.

مجموع قربانیان اکنون فقط در چارچوب آمارهای نامعتبر این وزارتخانه به ۱۱۱ هزار و ۲۷۵ نفر افزایش داده، در حالی‌ که کارشناسان درمان و پزشکی معتقدند آمار وزارت بهداشت باید تا ۷ برابر درنظر گرفته شود تا به آمار واقعی دست پیدا کرد.

بر پایه این آمارهای غیرواقعی وزارت بهداشت نیز «نرخ مرگ» در ایران به ۲.۵ درصد رسیده و با میانگین ۲.۳ درصد نرخ مرگ در جهان فاصله‌ی چشمگیری دارد و نشان می‌دهد باقی کشورهای دنیا به مراتب وضعیت مناسب‌تری نسبت به ایران دارند.

شمار مبتلایان شناسایی شده در شبانه‌روز گذشته ۲۷ هزار و ۵۷۹ بیمار بوده که نزدیک به ۴ هزار نفر در بیمارستان‌ها بستری شدند.

اکنون مجموع مبتلایان به کرونا در ایران از ۵ میلیون نفر عبور کرده و به ۵ میلیون و ۱۵۶ هزار و ۹۸۶ نفر رسیده است.

گزارش اپلیکیشن «ماسک» زیرمجموعه وزارت بهداشت از کُدگذاری وضعیت شهرها، نشان می‌دهد شهرهای قرمز و پُرخطر کاهش پیدا کردند و در حال حاضر ۲۴۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۴۴ شهر در وضعیت نارنجی و ۵۸ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

روند تزریق واکسن به گروه‌های هدف همچنان کُند و نامناسب پیش می‌رود و در شبانه‌روز گذشته ۳۰۰ هزار و ۹۱۷ دوز واکسن کرونا تزریق شده، بااینکه به گفته‌ی کارشناسان باید حداقل روزانه یک میلیون دوز واکسن تزریق شود تا به یک شرایط پایدار رسید.

مجموع واکسن‌های تزریقی را ۲۹ میلیون و ۴۵۳ هزار و ۴۴۴ دوز رسیده که فقط حدود ۹ میلیون و ۸۳۲ هزار نفر هر دو دوز را دریافت کرده‌اند.

بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت هشدار داد که «اگر روند واکسیناسیون سرعت نیابد، در آبان‌ماه با موج جدید بیماری با مشکلات بیشتری مواجه خواهیم شد»!

او شرایط واکسیناسیون در شهرستان‌ها را «بالنسبه مطلوب» توصیف کرده ولی گفته که «در تهران کماکان با مشکلاتی مواجه هستیم.»

وزیر بهداشت بر استفاده از شهرداری، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بسیج، «هلال احمر» و آموزش و پرورش در اجرای واکسیناسیون عمومی تأکید کرد و کریم همتی رئیس جمعیت «هلال‌احمر» نیز بر در اختیار قرار دادن ۵۰۰ مرکز متعلق به این نهاد برای واکسیناسیون خبر داده است.

به گفته‌ی همتی، سازمان یونیسف قرار است یک میلیون دوز واکسن برای اتباع خارجی در اختیار جمعیت «هلال‌ احمر» قرار دهد تا واکسیناسیون این بخش از جامعه آغاز شود.

دولت ابراهیم رئیسی مشهور به «قاضی‌مرگ»، وعده واردات ۳۰میلیون دوز واکسن تا آخر شهریورماه را داده، حال آنکه کل واردات واکسن از پارسال تا روز ۱۴ شهریورماه به ۴۰ میلیون و ۲۹۱ هزار و ۸۹۴ دوز رسیده است.

واکسن‌های موجود شامل ۳۱ میلیون و ۶۴۴هزار دوز «سینوفارم»، ۲ میلیون و ۹۱۱ هزار دوز «آسترازنکا» از ژاپن، یک میلیون و ۴۵۲ هزار دوز از سبد کوواکس از ایتالیا، یک میلیون و ۴۴۹ هزار دوز «آسترازنکا» از سبد کوواکس از چین، یک میلیون و ۴۵۰ هزار دوز «اسپوتنیک ۵» از روسیه، ۹۶۳ هزار دوز واکسن «آسترازنکا» از روسیه، ۷۰۰ هزار دوز از سبد کوواکس از کره جنوبی و در نهایت ۱۲۵ هزار دوز «بهارات» از هند است.

آنگونه که خبرگزاری «ایسنا» گزارش کرده، وزارت امور خارجه به تمام سفرای جمهوری اسلامی در کشورهای دنیا دستور داده تا برای واردات واکسن‌های مورد تأیید وزارت بهداشت اقدام کنند.

وزیر بهداشت همچنین درباره واکسیناسیون دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها گفته که بخش عمده اساتید واکسینه شدند و واکسیناسیون دانشجویان همچنان ادامه دارد. بر مبنای گزارش‌های منتشر شده، قرار است اواسط مهرماه‌ کلاس‌های دانشگاه‌ها به صورت ترکیبی یعنی حضوری و مجازی تشکیل شوند.

بر مبنای بررسی‌‌های صورت گرفته از روال واکسیناسیون در استان‌ها تا ۱۳ شهریورماه ۱۴۰۰، نشان می‌دهد، استان کرمان بیشترین و اردبیل کمترین میزان تزریق واکسن را داشته است.

کرمان، سیستان‌ و بلوچستان، تهران، بوشهر، مازندران، مرکزی، البرز، کرمانشاه، زنجان، گلستان، فارس، یزد، همدان، خراسان جنوبی، ایلام، لرستان، گلستان، خراسان رضوی، سمنان، قزوین، خراسان شمالی، چهارمحال و بختیاری، قم، کردستان، اصفهان، آذربایجان شرقی، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، اردبیل، آذربایجان غربی و هرمزگان به ترتیب بیشترین تا کمترین پوشش واکسیناسیون گروه‌های هدف را داشتند.

گفتنی است میزان اندک واکسیناسیون در استان‌هایی مانند خوزستان، اصفهان، کردستان و قم، باوجود شیوع وسیع و مرگ‌ومیرهای بالا، صورت گرفته است.

آمارها نشان می‌دهد از ۷۳ درصد تا کمتر از ۱۸ درصد واکسیناسیون گروه‌های هدف اجرا شده. در تهران ۴۲.۴درصد، خراسان رضوی ۳۱درصد و خوزستان ۲۳درصد واکسیناسیون گروه‌های هدف انجام شده است.

بدین ترتیب که در کرمان بیش از ۷۰درصد جمعیت واکسینه شدند و در اردبیل فقط ۱۸درصد واجدین شرایط واکسینه شدند. باقی استان‌ها نیز نهایتا بین ۲۰ تا ۴۰ درصد از جمعیت هدف‌شان واکسن دریافت کردند.

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۷ سپتامبر ۲۰۲۱