ورود گروسی به تهران‌ همزمان با گزارش‌های ضدونقیض درباره «تفاهم» ایران و آژانس

رافائل گروسی٬ مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی٬ شامگاه شنبه ۲۰ شهریور همزمان با گزارش‌های ضدونقیض درباره «تفاهم» ایران و آژانس بر سر دسترسی به تجهیزات نظارتی وارد تهران شد.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در فرودگاه تهران از سوی بهروز کمالوندی، معاون امور بین‌الملل حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی، مورد استقبال قرار گرفت.

همزمان با سفر رافائل گروسی به تهران٬ ابتدا روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال روز شنبه از قول سه منبع گزارش داده بود سفر مدیرکل آژانس تهران در پی مذاکرات فشرده در دو روز گذشته و دستیابی به «تفاهمی» بوده که بر اساس آن ایران پذیرفت به آژانس اجازه دسترسی به تجهیزات نظارتی در سایت‌های هسته‌ای را بدهد و همچنین به در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای و منشا اورانیوم پیدا شده در سایت‌های اعلام نشده با آژانس همکاری کند.

اما ساعاتی بعد یک منبع آگاه به شبکه تلویزیونی «پرس‌تی‌وی» وابسته به حکومت ایران گفت٬ سفر رافائل گروسی به تهران «هیچ ربطی به محدودیت‌های اعمال‌شده برای آژانس در دسترسی به تصاویر دوربین‌های مراکز اتمی ندارد.»

این منبع مطلع که نامش و مقامش فاش نشده، اضافه کرده است: «گفت‌وگوهای مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران صرفاً درخصوص سرویس برخی تجهیزات نظارتی آژانس خواهد بود و موضوع دیگری در دستورکار مذاکرات قرار ندارد.»

به گزارش تسنیم این منبع مطلع گزارش‌های «برخی رسانه‌های غربی از جمله وال استریت جورنال را درباره احتمال تجدیدنظر ایران در منع دسترسی آژانس به تصاویر دوربین‌های نظارتی» رد کرده است.

در گزارش تسنیم تصریح شده است که در جریان سفر رافائل گروسی به تهران «هیچ‌گونه تغییری در روند دسترسی آژانس به اطلاعات مراکز هسته‌ای ایجاد نمی‌شود و آژانس کماکان به تصاویر دوربین‌های نظارتی دسترسی نخواهد داشت.»

قرار است مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در تهران با شماری از مقام های جمهوری اسلامی دیدار کند.

سفر رافائل گروسی به دنبال گزارش تازه آژانس بین المللی انرژی در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران و در آستانه نشست ۳۵ عضو شورای حکام در هفته جاری انجام می‌شود.

در تازه ترین گزارش پادمانی دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده بود به دنبال تصمیم ایران برای اجرای نکردن تعهداتش، بازرسی‌های ناظران آژانس از سایت‌های هسته‌ای ایران «به‌شدت ضعیف» شده است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی تصریح کرده بود با توجه به این شرایط ٬ ظرفیت فنی این نهاد برای نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران «به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است.»

رسانه‌های بین المللی پیشتر نوشته‌ بودند که به دنبال گزارش تازه آژانس، ایالات متحده و اتحادیه اروپا احتمالا در نشست شورای حکام آژانس قطعنامه‌ای انتقادی علیه ایران صادر خواهند کرد.

لارنس نورمن، خبرنگار وال استریت جورنال هم روز گذشته در توییتر خود نوشته بود، روسیه در تلاش است تا زمینه دستیابی به یک تفاهم بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی فراهم کند.

او اضافه کرده بود، این اقدام روسیه می‌تواند باعث شود تا ایران به چنین تفاهمی را رعایت کند. چرا که نادیده گرفتن چنین تفاهم می‌تواند بر تصمیم روسیه در جریان نشست شورای حکام تاثیر بگذارد.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۱