یک زندانی سیاسی دیگر زیر شکنجه کُشته شد

طبق اعلام وبسایت «هه‌نگاو» یاسر منگوری شهروند ۳۱ ساله‌ی اهل پیرانشهر که حدود دو ماه توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شده بود، زیر شکنجه جان باخته است. پیکر او را هنوز به خانواده‌اش تحویل نداده‌اند.

به گزارش وبسایت حقوق بشری «هه‌نگاو»، یاسر منگوری ٣١ ساله و شهروند بازداشت شده اهل پیرانشهر، پس از حدود دو ماه بازداشت توسط نیروهای اداره اطلاعات، زیر شکنجه ماموران این نهاد امنیتی جان باخته است.

بر اساس این گزارش، امروز دوشنبه ٢٢ شهریورماه ۱۴۰۰، در حالی‌ که تاکنون پیکر این زندانی تحویل خانواده‌اش داده نشده مراسم ختم او زیر فشار نهادهای امنیتی برگزار می‌شود.

آنگونه که یک منبع نزدیک به خانواده منگوری توضیح داده، «روز چهارشنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ از اداره اطلاعات ارومیه با خانواده یاسر منگوری تماس گرفته شده و به آنها گفته‌اند که فرزند شما جانش را از دست داده است».

به گفته‌ی این منبع آگاه، «نهادهای امنیتی به خانواده یاسر گفته‌اند که وی دو ماه پیش در یک درگیری با نیروهای امنیتی کشته شده است». این درحالیست که خبر بازداشت او در تیرماه توسط نیروهای امنیتی پیشتر توسط «هه‌نگاو» منتشر شده بود. همچنین معلوم نیست اگر این شهروند دو ماه پیش در درگیری کشته شده، چرا نهادهای امنیتی و سرکوب تازه به خانواده خبر داده‌اند که وی «جانش را از دست داده» است!

«هه‌نگاو» تأکید کرده که ادعای اداره اطلاعات مبنی بر کشته‌شدن هنگام درگیری با نیروهای امنیتی کذب است، چرا‌که یاسر منگوری مسلح نبوده است. علاوه بر این، او شامگاه شنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۰ پس از خروج از منزل توسط نیروهای اداره اطلاعات بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های این نهاد امنیتی در اورمیه منتقل شده بود.

یاسر منگوری فرزند مصطفی متاهل و پدر دو فرزند طی دو ماه گذشته از حق هرگونه تماس و یا ملاقات با خانواده و همچنین حق دسترسی به وکیل محروم بوده است.

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۱۴ سپتامبر ۲۰۲۱