ملاقات سیسی و بنت؛ “زمینه‌سازی برای تحکیم مناسبات”

نخست‌وزیر اسرائیل در دومین سفر خارجی خود مهمان رئیس جمهور مصر در شهر شرم‌الشیخ شد. صلح اسرائیل و فلسطین و روابط دو جانبه تل اویو و قاهره محور مذاکرات اعلام شده‌اند. ده سال قبل تتانیاهو و مبارک در همین شهر دیدار داشتند.

نخست‌وزیر اسرائیل و رئیس جمهور مصر روز دوشنبه ۱۳ سپتامبر در شهر ساحلی شرم‌الشیخ در شبه‌جزیره سینا با یکدیگر ملاقات کردند. این اولین سفر یک رئیس دولت اسرائیل به مصر طی دهه گذشته است.

سخنگوی نهاد ریاست جمهوری مصر اعلام کرده که راه‌کارهای از سرگیری روند صلح اسرائیل و فلسطینیان، مناسبات دو جانبه و تحولات منطقه‌‌ای و بین‌المللی موضوعات این دیدار بوده‌اند.

نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل نیز دیدار خود با عبدالفتاح سیسی را مهم و بسیار خوب توصیف کرد. او گفت که باید به بهترین شکل ممکن از این روابط استفاده کرد.

بنت که پس از بازگشت به تل‌آویو با رسانه‌های اسرائیلی سخن می‌گفت از “فراهم شدن زمینه ایجاد زیر بنای روابط مستحکم میان اسرائیل و مصرو ادامه ارتباطات میان دو کشور” به عنوان دستاورد دیدار با سیسی یاد کرد.

سفر نقتالی بنت به مصر به دعوت رسمی سیسی صورت گرفت و دومین سفر خارجی او از زمان تصدی پست نخست‌وزیری بود. بنت اواخر ماه اوت به واشنگتن و به دیدار جو بایدن رفت.

یک هیات عالیرتبه، بنت را در سفر به مصر همراهی می‌کرد. فرانس پرس از قول یک کارشناس سیاست خارجی در قاهره، دیدار یاد شده را “گام مهمی در توسعه روابط امنیتی و اقتصادی دو کشور” دانسته است.

عبدالفتاح سیسی در توافق حماس و اسرائیل برای آتش بس در جنگ ۱۱ روزه غزه در ماه مه نیز نقش میانجی‌ را بر عهده داشت.

این سفر در عین حال با حملات موشکی و هوایی جدید اسرائیل به نوار غزه هم‌زمان شده‌ است. جنبش حماس این حملات را به “آبروریزی فرار شش اسیر فلسطینی از زندان فوق امنیتی جلبوع” مرتبط دانسته است.

مصر که نخستین کشور جهان عرب در امضای پیمان صلح با اسرائیل است، دو هفته قبل نیز میزبان اجلاسی سه جانبه با حضور ملک عبدالله دوم پادشاه اردن و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بود. طرفین در این نشست، اوضاع خاورمیانه و مناقشه اسرائیل و فلسطینیان را مورد بررسی قرار دادند.

شرم‌الشیخ در سال ۲۰۱۱ نیز میزبان بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر وقت اسرائیل بود. حسنی مبارک، رئیس جمهور وقت مصر یک ماه پس از ملاقات با نتانیاهو، از قدرت ساقط شد.

مبارک که پس از محکومیت به حبس ابد و تبرئه از اتهام کشتار جمعی مردم، از زندان آزاد شد، در فوریه ۲۰۲۰ درگذشت.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۱۴ سپتامبر ۲۰۲۱