حزب‌الله چگونه جنگجویان را در شرق سوریه استخدام می‌کند؟

در چارچوب مجموعه گزارش‌های اختصاصی که در اختیار ایندیپندنت فارسی قرار گرفته است، در این گزارش اطلاعاتی، تحرکات شبه‌نظامیان حزب‌الله در منطقه شرقی جنوب سوریه و مواضع آن‌ها در جنوب سوریه را فاش می‌کنیم.

بنا بر اطلاعات معتبر، شبه‌نظامیان حزب‌الله سعی دارند با جذب افرادی که جزو رهبران «ارتش آزاد سوریه» بوده‌اند، مواضع خود در جنوب سوریه را تقویت کنند؛ به ویژه پس از آنکه رژیم دمشق، جنوب این کشور را به تصرف خود درآورد، شبه‌نظامیان حزب‌الله با استفاده از نگرانی رهبران «ارتش آزاد سوریه» نسبت به دستگیری خود توسط نیروهای دولت سوریه، آن‌ها را به اجرای برنامه‌ها و اقداماتی وادار می‌کنند که فرجام آن‌ به نفع شبه‌نظامیان حزب‌الله است.

در واقع، استراتژی شبه‌نظامیان حزب‌الله بر افزایش میزان نگرانی در میان اعضای سابق ارتش آزاد سوریه متکی است تا به دنبال گسترش عملیات دستگیری یا ترور، این افراد ناگزیر به شبه‌نظامیان ایرانی بپیوندند. بدین ترتیب، هر فردی که با پیوستن با شبه‌نظامیان ایرانی موافقت کند، از دستگیری و خطر در امان می‌ماند.

منبع ویژه به ایندیپندنت فارسی اظهار داشت که شبه‌نظامیان به تمامی افرادی که به آن‌ها پیوسته‌اند، حقوق دلگرم‌کننده‌ای از ۲۰۰ دلار برای سربازان عادی تا ۵۰۰ دلار برای فرماندهان پرداخت می‌کنند. افزون بر آن، شبه‌نظامیان به افرادی که به آن‌ها پیوسته‌اند، کارت‌های امنیتی می‌دهند و دارندگان این کارت‌ها در سراسر سوریه اجازه حمل سلاح دارند.

علاوه بر این،‌ به آن‌ها اختیارات ویژه‌ای داده می‌شود تا جایی که اتومبیل‌هایشان از بازرسی مستثنا می‌شود. بنابراین، چنین کارهایی که اقداماتی انگیزه‌بخش به شمار می‌روند، در گرایش شمار زیادی از اعضای سابق ارتش آزاد سوریه برای پیوستن به تشکیلات شبه‌نظامیان ایران نقش کلیدی دارند.

البته شبه‌نظامیان حزب‌الله و در پس آن‌ها، ایران، موفق شدند از دو عامل مهم که منجر به پیوستن شمار زیادی از افراد وابسته به ارتش آزاد سوریه به آن‌ها شد، بهره‌‌مند شوند. عامل اول، عدم پایبندی رژیم سوریه به تعهداتش نسبت به حمایت از همه افرادی است که با حل‌وفصل در جنوب این کشور، موافقت کردند. عامل دوم، استفاده از بی‌طرفی روسیه در این زمینه و در جلوگیری از دستگیری‌ها توسط رژیم سوریه است که به‌عنوان عمده‌ترین عامل در سوق دادن جوانان به پیوستن به شبه‌نظامیان حزب‌الله در جنوب شرقی سوریه تلقی می‌شود.

روند جذب و استخدام جنگجویان را افراد برجسته و بانفوذی انجام می‌دهند که در طول سال‌های قیام مردمی سوریه، با حزب‌الله فعالیت داشتند و مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از: حاج انس غزالی، حاج ابوهادی (لبنانی)، سید محمد غزالی، علی الظاهر ملقب به ابوحسین، ابو در (ایرانی) و حاج رضا ملقب به ابوعلی العذبه، رئیس شعبه امنیت دولتی در شهر ازرع سوریه. افراد یادشده در روند جلب و جذب بیشترین نقش را دارند و به‌عنوان اتاق عملیات رهبری حزب‌الله در جنوب سوریه تلقی می‌شوند؛ به ویژه این‌ که آن‌ها در گذشته هم توانسته بودند شمار زیادی از جوانان روستاهای جنوب شرقی این کشور را که در کنار ارتش آزاد سوریه می‌جنگیدند، به خدمت بگیرند.

جزئیات دقیق مواضع و پایگاه‌های شبه‌نظامیان در نقاط مختلف این منطقه به قرار زیر است:

  • روستای غاریه شرقی: حاج انس غزالی با توجه به رابطه دیرینه‌ خود با مردم روستای غاریه شرقی، پس از حل بحران و متوقف شدن جنگ در جنوب، توانست گروهی تحت رهبری «محمد النفله» از قبلیه الرفاعی در غاریه شرقی را که شمار آن‌ها به ۲۵ نفر می‌رسد، به خود جذب کند. این گروه که سلاح‌های مختلف و کارت‌های سازمان اطلاعات هوایی سوریه در اختیار آن‌ها قرار داده شده است، جز وابستگی به حزب‌الله از طریق «حاج انس غزالی» هیچ کاری ندارند و افراد این گروه که به‌عنوان سلول‌های خفته در نظر گرفته می‌شوند، در صورت لزوم و طبق ضرورت، مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

حمله هوایی آمریکا به شبه‌نظامیان وابسته به ایران با چاشنی پرهیز از افزایش تنش

  • شهر صیدا: این شهر در وابستگی به حزب‌الله، از طریق یكی از رهبران سابق ارتش آزاد سوریه به نام «عارف الجهمانی» سهیم است و حدود ۱۵ نفر از ساکنان آن به صفوف حزب‌الله پیوسته‌اند و از امتیازاتی که به افراد روستای غاریه شرقی داده می‌شود، برخوردار هستند.
  • شهر «حراک»: در این شهر گروهی از جوانان از طریق «علی الضاهر» به رهبری «مشعل کسابره» به حزب‌الله پیوستند، اما اسرار این گروه به زودی فاش شد و مشعل کسابره به خارج از شهر حراک گریخت.
  • ملیحه غربی: در این منطقه گروهی متشکل از ۹ نفر به رهبری «محمد قزعر» به شبه‌نظامیان پیوستند. افراد این گروه که کارت‌ سرویس‌های اطلاعات هوایی و اطلاعات نظامی به منظور سهولت تحرک در ایست‌های بازرسی در اختیار آن‌ها قرار داده شده است، مسئولیت ترورها در این منطقه را بر عهده دارند.
  • منطقه لجاه: گروه‌های شهر لجاه اولین کسانی بودند که از طریق مامور ارتش آزاد سوریه به نام «حسن رویضان» و با کمک «فیصل الصوبیح»، رهبر سابق تیپ‌های عمری که رابطه مستقیمی با شخصیت‌های لبنانی از جمله حاج ابوعلی دارد، با شبه‌نظامیان قرارداد بستند. البته سازمان حزب‌الله به دلیل حضور گسترده‌اش در این منطقه، بر تداوم حمایت از گروه‌های منطقه لجاه تاکید دارد. همچنین، با توجه به اهمیت این منطقه و موقعیت حساس آن، اعضای جدید وابسته به حزب‌الله در این منطقه از امتیازات بیشتری برخوردارند. آن‌ها افزون بر دریافت حقوق ۴۰۰ دلاری، سلاح‌های ویژه و سایر مواد لجستیکی دریافت می‌کنند.
  • در منطقه کرک شرقی: ابوعلی العذبه، رئیس شعبه امنیت دولتی در شهر ازرع، توانست از طریق «اسامه النعمه» که به وفاداری مطلق به رژیم معروف است، شماری از جوانان را استخدام کند. وی موفق شد در این منطقه، ۱۵ نفر را به حزب‌الله پیوند دهد. ماموریت افراد این گروه، محافظت از مواضع حزب‌الله در فرودگاه الثلعه، به ویژه منطقه تل‌حدید در نزدیکی شرق کرک است.
  • بصر الحریر: در این منطقه، علی الظاهر معروف به ابوحسین توانست مهم‌ترین گروهی که رهبری آن را سامر حریری بر عهده دارد، استخدام کند. شمار افراد این گروه حدود ۴۵ نفر است و گروه سامر یکی از مهم‌ترین گروه‌ها محسوب می‌شود زیرا پایگاه آن در خط مقدم محافظت از مرکز حزب‌الله در منطقه لجاه قرار دارد و بر تیپ حمل‌ونقل که تعدادی از اعضای حزب‌الله در آن مستقر هستند، مُشرِف است. گروه سامر حریری در ترور افرادی که مخالف حضور و فعالیت ایران در بصرالحریر هستند، نقش عمده‌ای دارد.

علاوه بر نکات یادشده که ماهیت اطلاعاتی دارند و ایندیپندنت فارسی به طور انحصاری به آن‌ها دست یافته است، منبع معتبر اطلاعات فوق، می‌افزاید که جنگجویان سوری وابسته به حزب‌الله لبنان، در ساختمانی واقع در کنار ایست بازرسی «غاریه غربی»، مجاور بزرگراه بین‌المللی، حضور دارند اما افراد این گروه در ایست بازرسی هیچ حضور مستقیمی ندارند. این گروه که اعضای آن به ۳۰ نفر می‌رسد و لباس نظامی سوریه را می‌پوشند، در داخل ساختمان باقی می‌مانند و یک نفر از آن‌ها در نقطه‌ای که در کنار بزرگراه بین‌المللی واقع شده است، حضور دارد و فردی به نام انس الغزالی همواره و طور مرتب از آن‌ها دیدار می‌کند.

منبع ویژه به ایندیپندنت فارسی، اظهار داشت که بخش‌های امنیتی و در پس آن‌ها رژیم بشار اسد، از حضور ایران در جنوب سوریه حمایت می‌کنند و حضور ایران در سایه این حمایت آن ‌چنان گسترده شده که سراسر استان درعا را در بر گرفته است. به باور این منبع، اگر حضور ایران همچنان گسترش داشته باشد، شمار جوانانی که به شبه‌نظامیان ایرانی می‌پیوندند افزایش می‌یابد؛ به ویژه این ‌که روسیه نمی‌تواند از افراد وابسته به خود در این منطقه به گونه‌ای که شبه‌نظامیان حزب‌الله از افراد خود حمایت می‌کند، دفاع و پشتیبانی کند. در نتیجه، عدم حمایت روسیه از کسانی که در ارتش آزاد سوریه بودند و ناتوانی در جلوگیری از بازداشت آن‌ها، باعث شده است شمار بیشتری از این افراد برای حفظ و امنیت جان خود به حزب‌الله بپیوندند.

توضیح عکس:  پایگاه حزب‌الله در «غاریه غربی»

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت به زبان فارسی، ۱۴ سپتامبر ۲۰۲۱