عفو بین‌الملل خواستار پایان دادن به تبعیض آموزشی و محرومیت بهائیان از ورود به دانشگاه در ایران شد

همزمان با اعلام نتایج آزمون ورودی دانشگاه‌ها در ایران، سازمان عفو بین الملل همبستگی خود را با تعداد بی‌شماری از داوطلبان بهائی که هر سال از دسترسی به آموزش عالی در ایران محروم می شوند، اعلام کرد.

عفو بین الملل روز جمعه اعلام کرد این سازمان اطلاع پیدا کرده است که برای دانشجویان بهائیان نتیجه نهایی «مردود صلاحیت عمومی» عنوان شده است.

این سازمان تاکید کرد مقامات ایران باید به نقض گسترده و سیستماتیک حقوق بشر اعضای اقلیت بهائی از جمله محرومیت از دسترسی به آموزش عالی، بازداشت‌های غیرقانونی و بی‌ضابطه، ناپدیدسازی قهری، تعطیلی اجباری کسب و‌کار، تخریب خانه‌ها، مصادره اموال، ممنوعیت اشتغال در بخش دولتی و کارزارهای نفرت‌پراکنی در رسانه‌های حکومتی، خاتمه دهند.

عفو بین‌الملل ممنوعیت ورود بهائیان به دانشگاه را محکوم می‌کند

بر اساس گزارش‌ها، به روال سال‌های گذشته، با اعلام نتایج آزمون سراسری امسال دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی کشور، جوانان بهایی بار دیگر از تحصیلات دانشگاهی محروم شدند.

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، احراز هویت دستکم ۱۶ تن شهروند بهائی را که «صلاحیت عمومی» آنان در کنکور امسال برای دست یافتن به آموزش عالی رد شده است، مورد تائید قرار داد.

برگرفته ای از سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی،  ۳ اکتبر ۲۰۲۱