فرمانده اطلاعات نظامی ارتش برخلاف ادعای وزیر دفاع اسرائیل: ایران با ساخت بمب اتمی فاصله زیادی دارد

فرمانده سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل گفت، ایران تا ساخت بمب اتمی هنوز راهی طولانی در پیش دارد. اظهارات این مقام اسرائیلی برخلاف ادعای وزیر دفاع این کشور است که گفته بود ایران به ساخت بمب اتمی نزدیک شده است.

ژنرال تامیر هیمن، فرمانده سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل (امان) روز جمعه ۹ مهر (اول اکتبر) در مصاحبه با سایت “والانیوز” و شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل گفت، اگرچه اقدامات دیپلماتیک پیرامون برنامه هسته‌‌ای ایران “کار درستی” است، اما باید در کنار ابزارهای اقتصادی و دیپلماتیک یک گزینه نظامی عملی و قابل اعتماد نیز وجود داشته باشد.

این مقام اسرائیلی تاکید کرد، ایران به‌رغم پیشرفت‌هایش در غنی‌سازی اورانیوم در “مقیاسی نگران‌کننده” هنوز با ساخت بمب اتمی که بتواند اسرائیل را تهدید کند، فاصله دارد.

سخنان این مقام ارشد اسرائیل مغایر اظهاراتی است که تا کنون از طرف برخی مقامات این کشور، از جمله وزیر دفاع مطرح شده بود.

بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل حدود دو ماه پیش در ملاقات با سفیران کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل گفته بود: «ایران تنها حدود ۱۰ هفته تا دستیابی به مواد لازم برای ساخت سلاح اتمی فاصله دارد.»

جمهوری اسلامی ایران همواره گفته است که به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست. با این حال گمان زده می‌شود که این کشور به توسعه مهارت‌های ساخت موشک‌های بالستیک که می‌توانند کلاهک هسته‌ای حمل کنند ادامه داده است.

اسرائیل تا کنون ده‌ها حمله هوایی برای جلوگیری از انتقال تسلیحات پیشرفته ایران به حزب‌الله لبنان و استقرار نیروهای این کشور در سوریه انجام داده است.

به گفته ژنرال هیمن، جمهوری اسلامی علی‌رغم استفاده از موشک‌های ضد هوایی پیشرفته، موشک‌های زمین به هوا و سایر ابزارهای جنگی در مقابله با حملات نیروی هوایی اسرائیل ناتوان مانده و با مشکل مواجه شده است.

“همکاری اسرائیل و آمریکا” در ارتباط با قاسم سلیمانی

فرمانده سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل در ارتباط با کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده کشته‌شده سپاه قدس نیز جزئیات تازه‌ای را بیان کرد و گفت که این اقدام “حاصل همکاری اطلاعاتی اسرائیل و آمریکا” بوده است.

این مقام ارشد اطلاعاتی اسرائیل تاکید کرده است که عملیات کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق واحد برون‌مرزی سپاه (سپاه قدس) یکی از مهم‌ترین وقایع زمان او بوده است. او افزود که کشته شدن سلیمانی سهم بسزایی در تامین امنیت ملی اسرائیل داشت.

به گفته او، قاسم سلیمانی طراح سیاست‌های ایران در منطقه بوده و برای برقراری امکان ارتباطی از تهران به دریای مدیترانه و همچنین نفوذ ایران در یمن تلاش کرده است.

این مقام اسرائیل گفته است، سلیمانی مردی دارای چشم‌انداز استراتژیک و ظرفیت عملیاتی برای انجام امور در سوریه بوده است.

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) پیش از این درباره کشته شدن قاسم سلیمانی توضیحاتی داده بود، اما در توضیحات خود به “همکاری اطلاعاتی اسرائيل و آمریکا” اشاره‌ای نکرده بود.

پنتاگون در بیانیه‌ای که بعد از کشته شدن قاسم سیلمانی صادر کرد گفت، حمله به خودروی حامل او به دستور دونالد ترامپ، رئیس جمهوری وقت ایالات متحده، صادر شده زیرا مطابق ارزیابی واشنگتن، سلیمانی در حال نهایی کردن طرحی برای حمله به دیپلمات‌ها و پیمانکاران آمریکایی در عراق و منطقه بوده است.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی،  ۳ اکتبر ۲۰۲۱